Carina Seth Andersson – Årets Designer! FOTO: PER RANUNG

Prisade formgivaren: "Varje bokslut blir en chock"

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 7 februari, 2017

I går kväll tilldelades Carina Seth Andersson Elle Decos stora pris som Årets Designer. Här berättar hon om hur hon ser på sitt företagande – och hur man lyckas som formgivare.
Carina Seth Anderssons stilsäkra former i glas och keramik har inte bara gjort henne till ett respekterat namn i design-Sverige (och utomlands). Nu har hon dessutom belönats med priset Årets Designer i Elle Deco Design Awards.
– Det är fantastiskt roligt och hedersamt! Det betyder ändå att det är någon form av uppskattning för det man gör, säger hon.
Fast för det behövs nog inget pris. Egentligen. Carina kan vara stolt över fina samarbeten med Svenskt Tenn, Skrufs glasbruk och Marimekko. Bland annat. Dessutom finns hennes verk på museer runt om i världen.
Kommer affärerna rusa nu när du fått pris?
– Jag fick ju visa ställa ut på Milanomässan bara några år efter att jag gått ut Konstfack, i mitten av 90-talet. Det blev väldigt mycket uppmärksamhet i media och alla trodde att det gick jättebra för mig. Men jag tjänade ingenting rent ekonomiskt. Däremot så blev det en väg ut för mig och genererade andra jobb. Men det är ju så i den här världen där jag befinner mig – det går mycket upp och ner. Rätt vad det är så är ens formspråk ”ute”.
Hur jobbar du med ditt företag? Är du en person som tänker strategiskt och gör planer?
Carina börjar skratta.
– Nej, jag är helt befriad från det! Det blir alltid en chock varje år –positiv eller negativ – när jag gör mitt bokslut. Min revisor försöker få mig att göra en plan, men jag är inte tillräckligt intresserad av pengar eller siffror. Det finns ingen drivkraft i mig att tjäna jättemycket pengar, även om det förstås vore kul. Det finns så mycket annat som betyder mer, säger hon och fortsätter:
– Men jag bestämde mig redan när jag gick ut från Konstfack för att jag inte skulle ligga sömnlös om nätterna av oro för ekonomin.
Samtidigt kan hon konstatera att bekymren blir allt färre med åren. Även om branschen fokuserar mycket på den yngre generationen designers och gapar efter ungt och nytt. I Japan, där hon snart ska ställa ut är det tvärtom!
– Där värderar man erfarenheten.

Carinas 3 tips för att lyckas:
1. Tro på det du gör. Använd det som drivkraft.
2. Inse att det kommer att gå upp och ner. (Mest ner …)
2. Härda ut!