Policy och syfte med driva-eget.se

Redaktionen

Publicerades: 6 september, 2010

(Bifogad ansökan:  Exempel på tidningsnummer, nr 2/2010 + kopior på artiklar om ”appar” och ny nätverkstjänst samt exempel på nyhetsbrev.)

Justerad variant av skriftlig nominering. Klicka på länkarna nedan och kom direkt till rätt ställe på driva-eget.se.

Det är tufft att vara småföretagare. Med driva-eget.se hjälper vi därför tusentals småföretagare med smarta verktyg, nyhetsartiklar, rådgivande guider och inspirerande intervjuer. Dessutom uppmuntrar och hjälper vi människor som drömmer om att starta eget.

Tillsammans med företaget Framkant Media AB utvecklar vi ständigt Driva Egets sajt www.driva-eget.se. Då gör vi det utifrån vissa egenskaper som vi menar att en bra tidskriftssajt ska ha:

En bra tidskriftssajt ska. . .

. . . öka intresset för tidskriften
Ungefär häften av besökarna på driva-eget.se är ännu inte prenumeranter på Driva Eget. Utan att vara för påträngande försöker vi att få dessa att prenumerera. Artiklarna på driva-eget.se ska vara aptitretare till tidningen. Vi lägger därför inte ut hela artiklar, men däremot sammanfattningar eller små bitar ur långa artiklar. Dessa ska ge substans för dem som inte vill prenumerera, men hela tiden sluta med en puff för att läsa mer i tidskriften (Se sista stycket i detta exempel om temat i bifogad tidning:
www.driva-eget.se/lang-svans-saljer-mikaels-glada-strumpor-2180181)

I nyhetsbrevet som skickas ut till 16 000 nätbesökare varannan onsdag har vi alltid en personligt skriven starttext som berättar lite om tidningen och ska ge tidskriftsläsarna en känsla av att det är Vippade. Se bifogat exempel.

Självklart finns senaste omslaget i topp på både nyhetsbrev och sajt, med uppmaning om att prenumerera .

Nätbesökarna ska inse att långa artiklar läser man bäst i tidskriften och att driva-eget.se inte är en tidskrift på nätet utan en digital fortsättning på tidskriften Driva Eget.

. . . ge tidningsläsarna mervärde på nätet och locka dem att också bli flitiga nätbesökare
I varje nummer av tidningen finns en mängd länkar – med kompletterande material på driva-eget.se, med länksammanställningar på adekvata länkar som hör till artiklarna, med uppmaningar om att på nätet diskutera tidningsartiklarna. På en särskild sida puffar vi för vad som finns på nätet (sid 62 i bifogat nummer). Ibland kan detta vara större artiklar som i bifogade artiklar om den nya presentationstjänsten och om Iphoneapparna.

… ge snabba nyheter som tidskriften inte kan ge
På driva-eget.se finns ett nyhetsflöde i tidningens ämne med förändringar flera gånger varje dag. Dessa aktualiteter ska också vara ett komplement till tidningen.

… vara lättnavigerad
Artiklar och kalkyler är i vänsterspalten sorterade i kategorier som till stor del överensstämmer med vinjetterna i tidningen och försöker göra det lätt att hitta på sajten. Artiklar liknande den som tas upp samlas i en ruta till höger om artikeltexten.

… vara interaktiv
När vi i tidskriften t ex skriver om hur man ökar lönsamheten eller hur inflationen påverkar priset hänvisar vi till en kalkyl i det ämnet – så att läsarna kan se hur det blir med sina egna siffror. Här är en sammanställning av sex sådana kalkyler:

www.driva-eget.se/vara-6-kalkyler-raknar-at-dig-7464584.

Vi ger också konkret interaktiv gratishjälp, t ex med att fylla i en reseräkning ( se www.driva-eget.se/reserakning) eller visar vilket bankkonto som för tillfället är bäst (se www.driva-eget.se/konton). Ibland behövs rörlig bild och då gör vi webb-tv-inslag

… kommunicera med besökarna
Det gäller hela tiden att underlätta en dialog med besökarna, genom t ex kommentarsmöjligheter, forum (www.driva-eget.se/forum) och genom att ge besökarna möjlighet att ställa frågor till våra experter. I vår webbshop kan besökarna köpa böcker och enstaka nummer av Driva Eget.

Det senaste är att besökarna får presentera sitt företag (www.driva-eget.se/presentera) gratis. Genom att ha tjänsten endast öppen för prenumeranten vill vi ge mervärde till prenumeranterna och få fler prenumeranter. Läs i bifogad artikel om, hur detta kan öka möjligheten att komma högt upp i Google.

… låt tidningsprenumeranterna administrera sig själva
I redaktionsrutan på sidan 6 försöker vi styra över läsarna till sajten när de ska prenumerera, ändra adress eller göra andra prenumerationsärenden. Genom att de då administrerar sig själva med hjälp av länken www.driva-eget.se/prenumerera sänker vi kostnaderna.

… finnas också på andra ställen
Driva Eget stärker också lojaliteten med tidningen genom att finnas på Facebook (www.facebook.se/drivaeget). Nu finns vi även i Iphone med tre ”appar” enligt bifogad artikel.

Stockholm den 2 september 2010

Anders Andersson, chefredaktör, Driva Eget
anders@driva-eget.se, 070-5365780