Om tävlingsvillkor, PUL och cookies

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 10 juli, 2015

PUL och Cookies – Behandling av personuppgifter (Sverige)

Svenska Media AB lagrar personuppgifter (exempelvis namn, personnummer, kön, adress, e-postadress och telefonnummer) för att fullgöra kundrelationer och lämna förmånliga erbjudanden om egna och andras produkter. Personuppgifter kan komma att uppdateras och kompletteras genom inhämtning från privata och offentliga register vid t ex uppdatering av adressuppgifter. Personuppgifter kan även lämnas ut till andra företag för behandling på uppdrag av Svenska Media AB, i samband med t ex tryck, distribution och marknadsföring. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Svenska Media AB är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen, PUL och alla personuppgifter som lämnas in behandlas i enlighet med PUL. Dina personuppgifter lagras och används under den tid du har en pågående prenumeration eller har annan typ av engagemang, t ex deltagande i en tävling, hos Svenska Media AB och för en tid därefter då du kan utnyttja fördelarna med att vara kund hos Svenska Media AB.

Din kundinformation kommer att användas för att ge dig tillgång till erbjudanden från Svenska Media AB eller från tredje part godkänd av Svenska Media AB. Du har rätt att kostnadsfritt kontrollera dina personuppgifter och kan när som helst ta tillbaka ditt lämnade samtycke. Du kan även kräva att uppgifter raderas, ändras eller spärras, om de visar sig vara felaktiga eller ofullständiga. Detta gör du genom att kontakta Svenska Media AB, Tingsgatan 2A, 827 32 Ljusdal, tel 0651-150 50.

Genom att du lämnar dina personuppgifter enligt ovan godkänner du att Svenska Media AB lagrar och behandlar dessa för angivna ändamål. För att kunna hålla dina personuppgifter korrekta är det viktigt att du kompletterar och uppdaterar dina uppgifter kontinuerligt. Svenska Medias AB:s kunder samtycker till att marknadsföring kan ske via post, telefon, eller e-post och sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras i marknadsföringslagen.

Svenska Media AB är medlem i branschorganisationen SWEDMA och följer därmed deras etiska regler för marknadsföring.

Cookies
Svenska Media AB använder cookies – eller kakor – som är textfiler som skickas från våra webbservrar och sparas i din webbläsare. Cookies används bland annat till följande:

Trafikmätningar
Vi kan med hjälp av cookies ta reda på hur många som besöker svenskamedia.se, vilka sidor som besöks och vilka som är ursprungliga trafikkällor (till exempel Google).

Annonsvisningar
Annonsörer vill ofta att deras annonser ska visas ett bestämt antal tillfällen. För att hålla reda på detta använder vi cookies.

Förenkla ditt besök
Om du till exempel har loggat in på en av våra sidor som kräver inloggning så behöver du inte logga in igen nästa gång du besöker samma sida.

Omröstningar
I omröstningar kan man ofta bara rösta en gång från samma dator. Med cookies håller vi reda på att du redan har röstat.

Om du vill undvika cookies från Svenska Media AB och våra samarbetspartner kan du göra på följande sätt:

  1. Du kan ta bort cookies. Gå då in i Inställningar för din webbläsare. Tänk på att dina personliga inställningar på sajten därmed försvinner.
  2. Du kan på förhand ställa in din webbläsare så att den inte accepterar cookies. Det kan påverka funktionaliteten och hur snabbt det går för sidan att ladda.
  3. Du kan ta för vana att varje dag i Inställningar i din webbläsare rensa din dator på cookies.