AllmäntFrån och med årsskiftet ska taxikunder få resans slutpris skriftligt redan när de beställer en taxi eller påbörjar resan, enligt en ny lag som klubbades igenom på onsdagen.

Lagen ska få ett slut på problemet med ockerpriser och kunder som känner sig lurade, rapporterar SVT.

Ockerpriserna är ett problem för många småföretagare som åker taxi i jobbet. En företagare som Driva Eget är i kontakt med åkte till exempel en sex minuters taxiresa från Sergels torg till Slussen i Stockholm. Kostnad: 415 kronor.

– Bilen verkade utifrån helt okej. Men när jag satt mig tyckte jag att det var lite konstigt att jag inte kunde se taxametern, säger mannen som vill vara anonym.

När det var dags för betalning var det väldigt bråttom och pengarna drogs direkt, utan att taxichauffören sa beloppet.

– När jag sedan kommit ur bilen kollade jag kvittot och blev naturligtvis helförbannad, säger han.

I dag har taximarknaden fri prissättning. Taxichaufförer kan alltså sätta vilket pris de vill, precis som vilka företagare som helst. Men ibland är priserna orimligt höga, exempelvis en taxiåkare som tar nästan 10 000 kronor för att köra en mil på en kvart, rapporterar SVT.

Den nya lagen ger resenärer rätt till en skriftlig prisuppgift, till exempel ett kvitto, vid beställningen eller så fort man satt sig i bilen, på vad resan som högst kan sluta på. Lagen, som träder i kraft vid årsskiftet, gäller de taxibolag som har ett jämförelsepris på över 500 kronor.

– Den här lagen behövs för att folk inte ska bli lurade av taxi och det behövs också för att vi ska ha rättvisa villkor, de taxibolag som sköter sig ska inte bli utkonkurrerade av de som lurar kunderna, säger Karin Svensson Smith från Miljöpartiet som är ordförande i trafikutskottet, till SVT.

Vänsterpartiet är dock kritiska och menar att taxibolagen ju kan ta ut ett högt pris ändå, även om de måste skriva ut det. De kallar lagen tandlös och vill i stället reglera taxibranschen och sätta en maxtaxa, ett förslag som inte fått stöd hos de övriga partierna. Moderaterna menar till exempel att man som kund måste ta ett eget ansvar för att kolla upp priset.