Allmänt

Varje år lämnar företagare in 90 miljoner blanketter till olika myndigheter. Tid och energi som skulle kunna läggas på ditt företag. Nu ska småföretagens kontakter med myndigheter bli smidigare. Så här påverkar det dig.

Genom en ny Uppgiftslämnarservice ska det nu bli enklare för dig som småföretagare att göra rätt i din kontakt med olika myndigheter. Målet är ett du bara ska behöva lämna en uppgift en gång och på ett ställe. När du går till någon av myndigheternas e-tjänster ska grundläggande uppgifter om ditt företaget vara förifyllda.

Det är slutsatsen av en slutredovisning som Uppgiftslämnarutredningen tagit fram i samarbete med Tillväxtverket, Bolagsverket och Skatteverket och som överlämnades till närings- och innovationsminister Mikael Damberg tidigare i veckan.

– Genom att underlätta, minska och förenkla företagens uppgiftslämnande skapas goda förutsättningar för att fler vill starta och utveckla företag. Något som bidrar till att fler kommer i arbete och skapar ökad tillväxt och som också är regeringens mål, säger Mikael Damberg.

De nya funktionerna för företagens uppgiftslämnande kommer att finns på plats successivt under 2015 med start den 30 mars.

Detta innebär Uppgiftslämnarservice för dig:

  • En e-tjänst på verksamt.se ger dig som småföretagare överblick över vilka uppgiftskrav från olika myndigheter som angår just dig.
  • Grundläggande uppgifter om ditt företagen levereras till verksamt.se. Där kan du se vilka uppgifter som hämtats från olika myndigheter samt hur du kan ändra dem.
  • Du får ett meddelande av myndigheterna via Mina meddelanden när du måste lämna en ny uppgift.