AllmäntMycket just nu? Bra hållning ger inte bara bättre självförtroende. Det sänker dessutom halterna av stresshormoner i kroppen. Här är sju tips på hur du får både lugn och pondus!

Vi vet att vårt kroppsspråk signalerar hur vi mår och vilka vi är. Är vi osäkra sjunker vi ihop och tittar kanske ned i marken. Är vi självsäkra har vi svikt i stegen och rak rygg.

Men det fungerar också tvärtom. Ny forskning i USA visar att vi med hjälp av kroppsspråket faktiskt kan påverka vårt välmående – ända ned på hormonnivå.

Den amerikanska psykologiforskaren Amy Cuddy har i försök visat att vi kan påverka både halterna av stresshormonet kortisol och ”makthormonet” testosteron genom vårt kroppsspråk.

Hälften av försökspersonerna fick under två minuter inta en självsäker maktposition – typ sitta bredbent med händerna bakom nacken eller sträcka ut armarna som om man vill omfamna världen.

Hos dem sjönk halten av kortisol med 20 procent i genomsnitt medan testosteronhalten ökade med 25 procent.

Den andra gruppen fick under två minuter testa en maktlös position – som att sjunka ihop, kuta med ryggen och hålla armar och händer skyddande framför bröstet.

Hos dem blev hormonsvaret det motsatta. Halten av testo­steron sjönk med 10 procent och kortisolnivån ökade med 15 procent.

Det innebär att ”maktpositionen” fick personerna att må mycket bättre med minskad stressnivå och ökad självkänsla medan ”lågstatuspositionen” fick motsatt resultat.

Så strax innan ett kundmöte, föreläsning eller någon annan jobbig social situation kan det löna sig att köra två minuters kraftfullt kroppsspråk (kanske smita in på toaletten).

Ett annat sätt att öka sitt välmående är att le. Även ett konstlat leende, till och med bara att ha en penna på tvären mellan tänderna, har effekt.

Det triggar i gång produktionen av lyckohormoner och minskar stress, visar ny forskning vid Kansas universitet.

Förutom att ett medvetet kroppsspråk får oss att må bättre fysiskt påverkar det oss psykiskt. Man känner sig säkrare på sig själv när man sträcker på sig helt enkelt.

På engelska säger man ”fake it till you make it”, fritt översatt ”låtsas kunna tills du kan”.

Och det ligger faktiskt mer i det än vad man kan tro för det går att stärka sitt självförtroende genom att först låtsas att man kan. Det är också viktigt inför situationer man är nervös inför, som säljmöten eller tal inför grupp, att peppa sig själv och intala sig att det ska bli jättekul. Då får man också den där pondusen som man så gärna vill ha.

7 tips som ger dig mer pondus!

1. Vanliga ”fel” när man ska prata inför grupp är att man låser fast händerna bakom ryggen, framför magen eller plockar med dem kring halsen.

Gör så här: Använd händerna medvetet, i tydliga gester som understryker vad du säger. Öva gärna framför spegeln.

2. Att sjunka ihop och kuta med ryggen ger ett osäkert intryck och ökar dessutom osäker­heten hos dig själv.

Gör så här: Sträck på dig, låt axlarna sjunka ned och håll ryggen rak.

3. När man är osäker är det lätt att undvika direkt ögonkontakt, titta förbi personen eller ned i golvet.

Gör så här: Våga titta personen direkt i ögonen. 5–7 sekunders ögonkontakt åt gången brukar räcka vid en ny bekantskap. Det signalerar intresse och säkerhet.

4. Hur är ditt ansikts­uttryck? Får du ett sten­ansikte när du är nervös eller ser du tillknäppt ut?

Gör så här: Försök att se positiv och säker ut, som ditt bästa jag. Titta i spegeln eller be en vän att filma dig när du övar på ett tal eller låtsas sitta på ett säljmöte.

5. Börjar du darra på rösten? Nervositet och scenskräck kan göra rösten svag och tonlös.

Gör så här: Öva på att tala tydligt, med pauser och lagom kraft. Prata i gång rösten för dig själv inför ett framträdande.

6. Att vara dåligt påläst inför ett kundmöte eller föreläsning bäddar för misslyckande.

Gör så här: Ta reda på så mycket du kan om företaget du söker jobb på. Träna på talet du ska hålla inför en grupp, läs högt och öva in pauser och gester – gärna framför en spegel.

7. Har du en stark inre kritiker som hackar på dig och får dig att tro att du inte klarar saker?

Gör så här: Öva på att tänka att du är bra och har själv­förtroende. Visualisera hur bra du kommer att klara den jobbiga situationen.

Text: Annika Boltegård