Lär dig av Saabkrisen

Anders Andersson

Publicerades: 22 februari, 2009

Många av Saabs underleverantörer tvingas nu lära sig en mycket dyr läxa – att man inte ska vara beroende av en enda storkund. Inköpsexperten Per Tjernberg ger här sju bra råd till mindre företag som vill undvika en kris som den vi nu ser efter Saab-smällen.

I en debattartikel i DI menar han att liknande kriser kan undvikas genom bättre riskanalyser och genom att företag sprider sina risker på olika kunder, i olika valutor och i olika branscher.

Han har sett hur 90 procent av vissa underleverantörers produktion gått till Saab.

– Företagen måste nu förändra sitt sätt att göra riskanalyser och lära sig nya leveransstrategier, skriver Per Tjernberg, inköpsexpert på konsultföretaget Bearing Point meds 20 års erfarenhet av inköpsfrågor.

– Genom att lära sig att agera agera på signalerna kan underleverantörer öka sina chanser att överleva och komma stärkta ur lågkonjunkturen, skriver han och ger dessa sju råd om hur de bäst ska klara det:

  1. Sprida riskerna över flera kunder eller branscher.
  2. Sprida riskerna över olika produktionsenheter, produktlinjer och betalning i olika valutor för att minska valuta effekterna.
  3. Håll en tätare dialog med kunderna. I framgångsrika relationer mellan kund och leverantör upplevs alla sitta i samma båt. Tillsammans kan de hitta flexibla gemensamma lösningar som gynnar alla på lång sikt.
  4. Stärk omvärldsbevakningen. Bevaka makrofaktorer som inflation, räntor, råvaru- och energipriser.
  5. Utvärdera kundernas bealningsförmåga orderläge och ledarskap oftare. Ta kreditupplysning varje kvartal.
  6. Försök stå emot kundernas krav på förlängda betalningstider för att minska de finansiella riskerna.
  7. Utnyttja globaliseringen. Om rätt delar av produktionen flyttas till andra länder med lägre löneläge kan både kostnaderna minska och riskerna spridas.

Tillfälligt andrum för underleverantörerna.