AllmäntNästan alla svenska tidskrifter minskar i upplaga. Men inte Driva Eget. Ny TS-statistik visar att ökningen förra året var 6,5 procent jämfört med året innan.

Tidningsstatistik (TS) mäter varje år upplagan på alla Sveriges tidningar. Trenden är kraftigt nedåt. Bland de 349 tidskrifter som mättes var det bara åtta bland dem som inte är gratistidningar som ökade med mer än 5 procent.

Utöver Driva Eget var det Allt om resor, Faktum, Filter, Hem Ljuva Hem, Modern Interiör, Resumé och Runner's World.

Driva Egets upplaga ökade från 15 300 exemplar till 16 300. Många tidningar har höga upplagor på grund av att en stor del av upplagan är gratis. I Driva Egets upplaga är endast 400 exemplar gratistidningar. Största delen av den övriga upplagan är fullbetald.

Driva Egets chefredaktör Anders Andersson är förstås nöjd och glad:

- Det är främst läsarna vi ska tacka för detta. Vi är mycket glada över att förtroendet bland dessa har ökat och att vi har en hög trovärdighet. Men ökningen beror också på tidningens alla duktiga medarbetare som drar åt samma håll när det gäller att hjälpa landets småföretagare.

Också intresset för vår sajt driva-eget.se ökar kraftigt. Vi har nu cirka 65 000 unika besökare per månad – 10 000 fler än för ett år sedan.