AllmäntPetra Abrahamsson och Camilla Erlandsson med företaget Arbrå Ångbageri vann Driva Egets David-mot-Goliat-pris 2011. “Känns fantastiskt!” jublade Petra i mitten på bilden när hon tog emot priset av chefredaktör Anders Andersson på torsdagen under Älvsjömässan.

I konkurrens med tre andra företag vann Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson från Bollnäs Driva Egets  David-mot-Goliat-priset 2011.

- Det känns fantastiskt! Vi började på Rättviks marknad och krängde kakor – nu levererar vi våra kakburkar till Sheraton och andra andra tjusiga ställen, jublade Petra Abrahamsson från scenen.

2010 köpte hon och Camilla Erlandsson Arbrå Ångbageri, som funnits sedan 1892, och paketerade om produkten rejält. Med nya designade burkar, ny hemsida och nytt tänk har deras kakor – främst pepparkakor men även sorter som finska pinnar, havrekakor och kolakakor – gjort succé och knappat in på stora drakar som Annas, Gille, Nyåkers och Bergmans.

Först var planen att ta sig in i livsmedelsbutikerna, men efter ett och ett halvt år har de tänkt om och inriktar sig nu på hotell och butiker som uppskattar deras mer exklusiva burkar och kakor.

- Vi vill inte konkurrera ut andra utan hellre satsa på kvalitet och hitta vår egen nisch, sa Petra när hon intervjuades av Anders Andersson på scen.

Nomineringen till vinnaren var: Med outtröttlig entusiasm och med humor som vapen kämpar Arbrå Ångbageri mot jättarna med mer kvalitet än volym.

På andra plats kom de tre andra finalisterna:

  • Nykvist Skogs med Pär Skinnargård och Sven Nykvist.
  • Satvision Scandinavia med Jakob Alsaidaly.
  • 100 procent Östersund med Gunnel Edvardsson och Henrik Sekander.

Alla tre företagen var glada att ha kommit till final bland över hundra företag som hade nominerats i tävlingen. De kämpar på olika sätt mot jättar i den egna branschen:

- Min största konkurrent, jätten NetOnNet, säljer inte längre min produkt Dreambox, sa Jakob Alsaidaly på Satvision Scandinavia.

Även 100 procent Östersund har visat att de framgångsrikt kämpar mot de stora:

- Nu skriver till och med konkurrenterna om att vi var nominerade till det här priset, sa Henrik Sekander som driver tidningen med Gunnel Edvardsson.

Detsamma gäller Pär Skinnargård och Sven Nykvist på Nykvist Skogs:

- Jättarna har både lockat och hotat oss. Men vi viker oss inte, säger Pär Skinnargård.

Driva Egets David-mot-Goliat-pris delades ut för första gången i år, och syftar till att främja en småföretagare som på olika sätt kämpar och tar marknadsandelar från storbolagen.
 

På bilden: Henrik Sekander och Gunnel Edvardsson på 100 procent Östersund, Pär Skinnargård på Nykvist Skogs, vinnaren Petra Abrahamsson på Arbrå Ångbageri och Jakob Alsaidaly på Satvision Scandinavia. Till höger Driva Egets chefredaktör Anders Andersson.