AllmäntSpyker Cars köper Saab och Sverige andas ut. Men för de småföretagare som är Saabs underleverantörer är läget fortfarande ovisst. Det menar underleverantörernas frontman Lars Holmqvist.

Nu är det klart att Spyker Cars köper Saab. Regeringen beviljar en lånegaranti till Saab på fyra miljarder kronor för att finansieringen ska klaras. I Trollhättan är stämningen lättad – de tusentals anställda som inte vetat om de kommer att behålla sina jobb kan äntligen andas ut.

Men hur blir det för de småföretagare som är Saabs underleverantörer? Enligt Lars Holmqvist, vd för underleverantörernas paraplyorganisation Clepa, är det alldeles för tidigt att fira köpet. Att Saab skulle drivas vidare i den form bolaget tidigare varit i är inte troligt, anser han enligt Dagens Industri.

– De som tror att alla jobben kommer att räddas nu kommer dessvärre att bli besvikna tror jag. Om man bygger så få bilar som Saab gör idag med den här enorma kostnadsmassan krävs det en ofantlig förmögenhet. Jag tror inte att Spyker eller någon annan finansiär är så snäll att de driver det här som någon social verksamhet, säger han till DI.

Peter Hallberg, vd för GM återförsäljarförening i Sverige, menar att Saab måste agera snabbt. Han hoppas kunna starta en kampanj för att sälja Saab-bilar redan nästa helg.

– Saab måste omedelbart gå ut med ett budskap till marknaden som skapar förtroende och tillit. Nu är det dags att börja köpa Saab-bilar, säger han till DI.

Han har tidigare krävt 1 miljard kronor i skadestånd till återförsäljarna om Saab lägger ner. Det kravet lägger han nu ner.