AllmäntMycket färre egna företagare än tjänstemän tränar riktigt regelbundet, trots att det får oss att må bättre, tänka klarare och orka mer. Nu kör vi! Här är expertens smarta sätt att komma igång.

Bara tre procent av egna företagare tränar tre gånger i veckan eller mer, jämfört med 40 procent av tjänstemännen. Å andra sidan är det bara sex procent av de egna företagarna som aldrig tränar, jämfört med 21 procent av tjänstemännen. Det här visar en undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av JMW.

Vill du inte träna? Är det inte din grej? Tina Uppfeldt är träningsexpert på Friskis och Svettis och hennes råd i det fallet är kanske något förvånande: Träna inte!

– Man behöver inte träna för att vara hälsosam och lycklig. Du vet ju vad som är bäst för dig och vad du trivs med. Nästan alla kroppar mår bra av att användas, men det behöver inte vara i träningsgrejer. Rörelse kan komma ur så mycket annat; en trädgård, ett dansgolv, en hund, säger hon.

Samtidigt uppger majoriteten av de som tränar regelbundet att de mår bättre av det, och hela åtta av tio svenskar vill prioritera träningen högre än vad de gör idag. Hör du till dem?

Fem strategier för att komma igång:

1.Målsättnings-strategi

Är du en person som gillar att sätta mål så gör det med din träning också, tipsar Tina. Ta sedan gärna hjälp för att nå det: träna med PT, gå med i en grupp som har samma mål som dig, följ ett program eller kanske en app.

– Välj ett mål som triggar dig, som får det att pirra till i magen.

2. Meningsfull-strategi

Går du inte igång på tydliga målsättningar så är det okej, menar Tina, du kan också välja att träna bara för att du vill må bra och få ut massa bra effekter av träningen, både i stunden och på sikt. Tydliggör varför du vill prioritera träningen så blir det lättare att ge tid till den.

– Kör på! Någon tydlig målsättning behövs inte, träningen blir bra och effektiv ändå.

3. Gilla-strategin

Många av oss uppskattar träningen ännu mer när vi adderar och förstärker det vi gillar. När du ska börja träna, fundera på vad du gillar mest med träningen och gör mer av det.

– Tycker du om att planera din träning, fixa en träningsdagboksapp. Gillar du dina träningskläder, sätt på dom redan på morgonen - du kommer känna dig sportig redan då. Gillar du magträning, tänk “Yes, det här är mina favoriter” när övningarna kommer i passet.

4. Bara kör-strategin

Gillar du inte att resonera och fundera? Eller gillar du att tänka till men det slutar med att du resonerat dig fram till att skippa träningen idag? Fast du egentligen ville? Då gäller det att göra en plan, och sedan ett tankestopp, säger Tina.

– Boka spinningpasset på söndag. Sen tänker du inte mer på det. Inte ens på söndagsmorgonen när du ligger i mysiga sängen. Då går du bara upp som programmerad och sticker till träningen. Kommer det skippa-träningen-tankar så tänker du bara: ”KÖR!”.

5. Harmoni-strategin

Har du ett högt tempo i livet? Rullar det kanske för snabbt? Skulle träningen bli ytterligare en belastning som du skulle få kämpa med att pressa in i schemat? När träning blir ett stressmoment är det dags att tänka om, menar Tina.

– Kanske kan träningspassen vara av ett sådant innehåll att du lugnar systemen? En skön promenad i skogen, ett avslappnande yogapass eller ett suggestivt spinningpass? Tänk dig att träningen ska vara en konstrast till det du gjort för övrigt under dagen.