<![CDATA[Anders Nyman med blommorna han fick som tack då han hjälpte läsaren ]]>

Företag pressade 70-åring på 150.000 kronor – då ryckte Anders ut

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 25 augusti, 2015

Driva Egets medarbetare och expert på bluffakturor Anders Nyman räddade en läsare från att betala över 150.000 kronor till ett bolag som fått många klagomål. Här berättar han hur det gick till när han fick företagen att backa.

För ett tag sedan blev du kontaktad av en privatperson angående hur företag krävde stora summor av dennes pappa. Berätta om fallet.
–  Det var en man i 70-årsåldern som hade blivit övertalad att teckna avtal med telebolagen Swedfone och Teloteket vilket skulle kosta över 150.000 kronor under bindningstiden. Han trodde att han ingått avtalen som konsument, men enligt företagen var han näringsidkare och nekades därför ångerrätt. Jag blev kontaktad av dottern via ett meddelande på Facebook, efter att hon själv förgäves försökt hjälpa honom.

Hur gick du till väga för att hjälpa honom?
– Jag gjorde lite efterforskningar och upptäckte att trots att båda telebolagen lovat att det skulle bli billigare så hade kostnaderna fördubblats varje gång. Jag skrev ett artikelutkast vilket Teloteket, som krävde honom på huvuddelen av pengarna, fick läsa. Dagen efter backade de och lät 70-åringen häva avtalen och skicka tillbaka produkterna.

Vad vill du ge för råd till företagare?
–  Be om hjälp om du vilseletts att teckna avtalen, exempelvis om de påstås bli mycket billigare! De här abonnemangen handlar om så stora summor att du absolut måste ta striden. Trodde du att du var konsument när du ingick avtalen har du rätt att be en konsumentvägledare om hjälp. Annars, försök med en företagarorganisation eller ta hjälp av någon som slåss mot bluffakturor, som Förenade Bolag. Till sist är det förvånansvärt ofta tvister löser sig när en journalist börjar ställa frågor.