AllmäntUnder torsdagskvällen korades vinnarna av ”The Brewhouse Award” i Göteborg. Läs mer om dem här!

The Brewhouse award har de senaste åtta åren prisat svenska företagare som kommit med nyskapande idéer och innovationer. Priset delades ut på torsdagen och sätter skapande, kultur och mångfald i fokus.

Årets vinnare i den bredaste kategorin ”Öppen ansökan – fritt skapande” blev Anton Håkansson som ligger bakom appen och bildkalendern DayCape. Appen ska hjälpa barn med autism att strukturera sin vardag.

– Jag behöver detta lyft nu för att faktiskt kunna hjälpa fler, detta är en app som jag ser kan följa med användare hela livet, sa Anton Håkansson som var glad över all uppskattning och checken på 50.000:- som han mottog under galan.

I kategorinSociala innovationer och socialt entreprenörskap” vann Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling med sitt pedagogiska verktyg ”Dollar street”, som ska skapa förståelse för de globala fattigdoms- ojämlikhetsfrågorna.

Johan Ehrenfors, Alin Värmhed och Klas Walldén blev vinnarna i kategorin ”Av och med unga”  med ”Lunchcube” som ska ge lunchlådan en ny uppdaterad profil.