AllmäntFörfattaren och tidigare kommunikationschefen på Microsoft, Karin Zingmark, menar i sin nya bok Maxa snacket att vi är för gammaldags.

– Insikten jag vill förmedla är att allt börjar med kommunikation idag. I en uppkopplad, globaliserad värld, med högt tempo, transparens och ett fragmenterat medielandskap, måste ledning med vd i spetsen lyssna, analysera omvärlden och ta till sig av kundinsikter genom en ständig dialog med medarbetare, kunder och omvärld. Det är i dialogen nya produkter utvecklas samtidigt som företaget bygger starka relationer.

Så hur maxar man?

– Det handlar om att inse att en kommunikativ organisation är en förutsättning för överlevnad idag och att man måste lära sig att utnyttja kraften i dagens medielandskap.

Var börjar förändringen? Internt eller externt?

– Först måste man göra sin hemläxa och säkerställa att det finns en levande vision, genomarbetade värderingar och ett tydligt syfte i relation till omvärlden för att enkelt kunna navigera sig när alla kommunicerar. I många fall innebär detta ett omfattande internt arbete som måste ta plats innan man är redo att maxa snacket.