<![CDATA[Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna stad, och Annika Bröms. regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm, i samband med Solnas stads frukostmöte med företagare då årets utmärkelse delades ut av Annika Bröms. ]]>

Därför är Solna bäst i Sverige på företagsklimat

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 16 september, 2015

Solna toppar listan när Svenskt Näringsliv rankar landets kommuner efter företagsklimat. Men vad är det som gör att Solna lyckas toppa listan för åttonde året i rad? Det reder vi ut här.

För åttonde året i rad är det Solna utanför Stockholm som toppar listan. ”Hemligheten” stavas Solnamodellen.

Solnamodellen går i stora drag ut på att Arbetsmarknadskontoret matchar en arbetssökandes erfarenhet med ett företag och erbjuder kompletterande utbildning om det skulle behövas.

En annan viktig del är att arbetstagaren får provjobba i två veckor hos företaget, lönen betalas under de veckorna av Solna stad.

– Många av de som kommer till Arbetsmarknadsavdelningen har varit arbetslösa under väldigt lång tid. De kanske inte har någon tidigare erfarenhet och kommer aldrig till arbetsintervju. Att anställa fel person kan vara en katastrof för ett litet företag. Genom vårt matchningsprogram kan drivna personer utan mycket på sitt cv få chans till arbete samtidigt som företagaren tryggt kan se vad personen går för under två veckor, säger Pehr Granfalk kommunstyrelsens ordförande i Solna stad.

Att Solna vinner år efter år tror Pehr Granfalk även beror på kommunens grundsyn på näringslivet.

– Vår grundinställningen till entreprenörsskap är att det är något bra. Entreprenörer drivs egentligen av samma sak som politiker, man vill förändra något till det bättre. Genom att satsa på entreprenörsskap och företagare kommer fler människor ut i arbete istället för att gå med försörjningsstöd, säger Per Granfalk.

På plats nummer två i Svenskt Näringslivs rankning kommer Sollentuna. Nya kommuner på topp tio är Höganäs, Täby och Kävlingen. Kävlinge är en av de 93 kommuner som har satt konkreta mål för sitt arbete med företagsklimatet, vilket ger resultat.