AffärerGänget bakom Poppice tröttnade på krånglet att hitta bra ställen att mötas och att ha viktiga säljmöten på bullriga caféer. Så de byggde Sveriges första sökmotor för mötesrum och andra tillfälliga arbetsytor.

”Gräv där du står”, brukar vara ett av råden för att hitta sin affärsidé. Det gjorde grundarna av nya sajten Poppice.se där du kan jämföra och boka mötes- och arbetsrum, utan att ringa eller mejla.

– Poppice borde varit här för länge sedan. Vi grundare har bakgrund inom tech, hospitality och fastigheter. Det här är något vi länge pratat om borde finnas – både för att vi vet hur dåligt utnyttjade alla mötesanläggningar är och kanske mest för att vi själva haft behovet så många gånger. Ett bord för ett lunchmöte går att boka online. Men tänk om jag har möte klockan 15, eller vill ha ett avskilt rum? säger Niklas Möller, vd och grundare.

I dagsläget är drygt 40 anläggningar anslutna till sajten, både kedjor och fristående, som Stockholm City Conference Center, Choice, Fazer, World Trade Center Stockholm, First Hotels och Story Hotel.
– Vi har precis lanserat och hittills har det varit ett mycket positivt mottagande. Vi har fått uppmärksamhet inom fastighet- och hospitalityvärlden, utan att ens ha börjat marknadsföra oss, säger Niklas.

Han menar att målgruppen är bred:
Småföretagaren som har sina viktiga säljmöten på något bullrigt café, bostadsrättsföreningen som har sina årsmöten i trapphuset och kontorets office manager som vill ge sina kollegor den perfekta säljkonferensen men tappar lusten när bokningen som borde varit en femminuters-syssla slutar i tre dagars ångest.

Hur ser er affärsmodell ut?
– Vi tar bara betalt när det blir en bokning, då som provision från mötesanläggningen. De är vana att betala “medlemsavgifter” till manuella bokningsbyråer, så de tycker det är toppen att kunna ligga ute till försäljning utan några fast kostnader.

Vad har ni för framtidsplaner?
– Under 2016 kommer vi att expandera till hela Norden. Sedan kanske det kommer gå att boka andra arbetsytor än bara rum med väggar i framtiden.

Här är Nicklas 4 tips till andra småföretagare:

  1. Ta inte stora fasta kostnader tidigt. Fokusera på säljet istället.
  2. Var envis.
  3. Skriv ner varför du startar och driver ditt företag. Ha det som ledstjärna.
  4. Och eftersom vi driver Poppice: ha dina möten i riktiga mötesrum – du ger ett mer proffsigt intryck!