Vad tänka på med nytt säljbolag?

Max Söderpalm

Publicerades: 3 september, 2013

Jag ska ta in ett externt säljbolag för att sälja tjänster jag tillhandahåller. Jag har hört flera skräckhistorier där företag bundit upp sig på långa avtal med dåliga säljare, eller omvänt att säljbolaget dragit sig ur när det varit tufft att sälja. Jag kommer självklart att skriva ett avtal, men hur kan jag bädda för att inte hamna i en jobbig sits med säljbolaget? Vad ska jag tänka på nu i början?

Den första frågan du ska ställa dig är: Är det en win-win? Den som anlitar säljbolaget vill ofta pruta för att hon eller han tycker att det är för dyrt, vilket gör att man hamnar fel redan från början. Men din leverantör av säljtjänster måste vara nöjd med er deal – annars kommer det inte att fungera.
Det andra du ska tänka på är att den person som ska sälja åt dig på säljbolaget får så mycket träning i ditt koncept att hon eller han kan sälja det som en bra lösning till kunderna. Och dessutom vara övertygande. Det räcker inte att du pratar med chefen på säljbolaget – du måste personligen engagera dig i att den som säljer gör det på rätt sätt. Annars kommer du att bli besviken.
De bästa uppläggen kommer av sig själva när du och din leverantör av säljtjänster båda brinner för uppgiften och tillsammans jobbar mot samma mål. Den känslan är mycket viktigare än kronor och ören i en stenhård förhandling.
Självklart ska ni ha ett avtal. Men det är inte det som kommer att vara avgörande. Lita på magkänslan, träna säljarna precis som om de vore anställda hos dig. Då finns det goda chanser att du får det att fungera. Lycka till!