<![CDATA[]]>

Tre stora utmaningar som miljövänlig företagare – så löser du dem

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 5 januari, 2016

Anna-Kajsa Lidell, medgrundare till företaget Food for Progress, ville göra något för miljön – och skapade Oumph!-konceptet med en helt ny råvara från växtriket. Men att vara miljövänlig företagare har sina utmaningar.

För fem år sedan tog Anna-Kajsa Lidell fram ”Beat”-konceptet där syftet var att minska köttkonsumtionen genom att berika produkter med bönmassa. Hon gjorde bland annat en ”Beatburger” med 50 procent kött, 50 procent bönor, för att skapa en produkt som är snällare mot miljön än den ”vanliga” hamburgaren.

När hon senare mötte sina medgrundare till företaget Food for Progress kunde de växla upp ett steg och även ta fram nya råvaran Oumph! som bland annat har köpts in av O´Learys och de stora butikskedjorna. I butik finns nu åtta olika Oumph!-produkter.

Efter åren i branschen har Anna-Kajsa Lidell mött utmaningar som miljövänlig företagare.

Här listar hon några av de största – och hur hon och företaget har löst dem.

Utmaning 1: Att vara pionjär
– När du kommer in med en ny produkt, en ny idé, och vill göra saker annorlunda är det alltid en utmaning att få med alla i matchen. Det gäller i allt från regelverk vid upphandlingar till att nya kategorier behövs i branschens datasystem. Det en tuff match ibland – hur får man systemet att lira med oss? Det handlar om att vara ute och prata om och synliggöra problematiken. Många aktörer i branschen, bland andra kommunala, vill ändå mycket och då måste vi också informera och hjälpa dem på traven.

Utmaning 2: Större aktörer
– Det var mycket mer påtagligt när jag började. Marknaden och större aktörer var inte mogna för det nya. Men där har det hänt mycket. Nu ser man ett stort behov hos både branschen och konsumenter. Man vill göra saker för miljön, det har blivit mycket lättare, speciellt om du som vi har en bra produkt att komma med.

Utmaning 3: Jobba ensam
– Att som ensam idégivare bygga något innovativt i livsmedelsbranschen är extremt svårt – även om du är uthållig. Det gäller att, som jag, hitta ett business partnering-upplägg så att din idé och ditt företag kan få fart. Inte krama idén så hårt att det bromsar samarbeten. Jag gick samman med andra och blev mycket starkare. Så håll inte på för länge ensam utan att det händer något. Kan du samarbeta med rätt människor och hamna rätt på marknaden tidigt är det fantastiskt.