Tjäna på e-handelns högkonjunktur

Redaktionen

Publicerades: 14 januari, 2009

Bland nätbutikerna är det högkonjunktur och inte lågkonjunktur som gäller. Även för nystatade småföretag finns det nu nya möjligheter för bra affärer, eftersom det blivit billigare att starta e-butiker. Läs här om de två trenderna som nu är mest lönsamma.

Proppen har definitivt lossnat för e-handeln i Sverige. Förra året omsatte den nära 18 miljarder, enligt Handelns Utredningsinstitut. Det är visserligen bara 3,5 procent av den totala detaljhandeln, men nätförsäljningen växer med uppemot 25 procent per år.

Det här får allt fler småföretagare att starta e-butik. Jämförelsesajten Prisjakt.nu är exempelvis länkad till över 1 400 e-handelsplatser.

Enligt senaste numret av Driva Eget, som ägnar sex sidor åt e-handel, finns det nu två trender för den som ska starta e-butik:

1. Att satsa på att vara billigast i sin bransch genom att vara kostnadseffektiv, satsa på liten vinst på varje affär, men räkna med många affärer. Nordicink som säljer bläckpatroner är exempel på den trenden.

2. Att satsa på en produkt för en smal målgrupp, som internet ger ny möjligheter att nå. Detta brukar kallas Long Tail. Fredrik Hammarqvist med Grandshoes, som säljer stora skor, är ett exempel på det.

Du som funderar på att ge dig in i e-handelsbranschen få i senaste numret av Driva Eget hjälp på flera sätt:

· Med att göra en kalkyl och se hur lönsam en nätbutik kan bli.
· Med at hitta bästa e-handelslösningen för dig. De finns de som kostar bara 66 kr i månaden. Du kan välja mellan hyrlösningar, programsom du installerar på din egen server eller skräddarsydda konsultlösningar.
· Med inspiration från två som lyckats.