<![CDATA[]]>

Gör som David – tjäna på att vara god

Gustaf Brickman

Publicerades: 12 september, 2011

Satsa smart på miljö, etik och en sund personalpolitik – och du minskar dina kostnader och skaffar dig en hållbar vinst. ”Alla tjänar på det”, säger David Pilbäck som driver städfirman Gnistra Städ.

För många är begreppet CSR (corporate social responsibility) synonymt med att bidra till välgörenhet, men Per Grankvist, författare till boken CSR i praktiken, menar att det är ett felaktigt synsätt:

– För en del har CSR blivit en moralisk fråga där företag vill kompensera dumma saker genom att göra gott någon annanstans. Men det är fel. I stället handlar det om att det du faktiskt gör ska vara hållbart. Att hitta en affärsmodell som fungerar bade i dag och om tio år, för företaget och för samhället.

En av de småföretagare som anammat CSR-tänket är David Pilbäck, som driver städfirman Gnistra Städ i Stockholm (syns på bilden här ovan).

Han menar att CSR handlar om att ställa sig frågan: Vem är jag och företaget i det stora sammanhanget? Vet du dina värderingar blir det mycket lättare att göra förändringar i vardagen, som både företaget, de anställda, kunderna och samhället tjänar på – både i välmående och i pengar.

– Det kan vara att välja Svanmärkt toalettpapper, cykla och använda kollektivtrafiken i stället för att åka bil, använda miljövänliga microdukar i stället för starka rengöringsmedel och att bygga system för att sortera kundernas sopor, säger han.

En viktig del är att hans anställda ska ha bra anställningsvillkor. Friska och glada medarbetare tjänar man på långsiktigt. David berättar att Gnistra Städ i stort sett aldrig har någon sjukfrånvaro. De är medlemmar i Svenskt Näringsliv och följer gällande kollektivavtal. Dessutom jobbar de ergonomiskt, till exempel med städmoppar som inte sliter på axlarna.

– Vår största konkurrensfördel är varje medarbetares personliga integritet. Utan dem skulle vi inte vara något, säger David.

Just att se personalen som en viktig resurs är en stor del av CSR-tänket. För även kunderna tjänar på att du som företagare behandlar dina anställda väl, vilket tyvärr inte städbranschen alltid är känd för.

– Kommer en städare med taskiga villkor till ditt företag blir det en person som bara skapar ångest. Man känner ingen trygghet och vill undvika honom eller henne. Men betalar man lite mer och får en städare med vit lön integreras den personen i företaget. Alla tjänar på det.

Här är David 5 bästa råd

Klargör
Tydliggör dina egna värderingar. Vad står du för? Vem är du och företaget i det stora sammanhanget?

Agera
När du väl har gjort det blir CSR en integrerad del i ditt företags verksamhet, inte något du måste lägga en massa tid på. Till exempel: Har du klargjort för dig själv att det är viktigt att dina medarbetare mår bra är det mycket lättare att aktivt jobba för det.

Se långsiktigt
Att välja miljömärkt eller satsa på friskvård för personalen kanske kostar lite mer kortsiktigt, men i det långa loppet tjänar både företaget, personalen, kunderna och samhället på det.

Berätta
Bra arbetsvillkor och miljötänk borde egentligen vara en självklarhet, men du kan ändå vinna på att berätta om det för dina kunder, för att de ska se fördelarna och förstå att även de tjänar på det.

Ifrågasätt
Våga ställa obekväma frågor när du själv köper tjänster från andra företag, till exempel städning. Det bidrar till schyst konkurrens och bra arbetsvillkor för alla.

Uppdaterad 2015-03-02