<![CDATA[]]>

Tjäna på att tänka nytt!

Gustaf Brickman

Publicerades: 2 mars, 2011

Tänk nytt – och få nöjdare kunder och större lönsamhet. I Driva Eget nr 1/2011 finns en 10-sidig special om hur du kan tjäna på att bli mer kreativ. Här är ett smakprov med experten Teo Härén.

– Många tar tillväxten för givet, men utan nya idéer och tillvägagångssätt blir det heller ingen tillväxt. Att tänka nytt, och göra saker på nya sätt, är det enda sättet att nå tillväxt, säger författaren och företagaren Teo Härén, som föreläser just om företagskreativitet.

Varför är då även vi småföretagare dåliga på att tänka nytt? Det finns många möjliga ursäkter:

”Mina kunder är nöjda som det är.”
”Risken är att det blir sämre i stället för bättre.”
”Jag har inga bra idéer till förändring och effektivisering.”
”Jag har inte tid att börja göra om en massa saker.”

Men för alla dessa argument finns det starka motargument, skäl till att det är dags att börja tänka nytt redan i dag. I tidningen motbevisar Teo Härén dem alla. För dina kunder kanske är nöjda nu, men den dagen de inte längre är nöjda är det redan för sent. 

I Driva Eget nr 1/2011 kan du läsa om flera sätt att tänka nytt – och hur du kan tjäna på dem. Bland annat:

1. Tänk nytt i din bransch
Strunta i konkurrenterna – se i stället hur de gör i andra branscher och i andra delar av världen.

2. Tänk nytt internt
Har du gjort saker på samma sätt i många år? Gör då till rutin att byta rutiner. Det finns både pengar och tid att spara. Bland annat genom att förbjuda informationsmöten.

3. Tänk nytt när du säljer
Fler och nöjdare kunder är ju en förutsättning för att företaget ska växa. Men försök då hitta kunder på nya sätt och på nya ställen.

Du får också läsa om tre företagare som på olika sätt tänkt nytt – med gladare kunder och större lönsamhet som resultat:

  • Johannes Mårlöv var trött på långa kaffeköer. Så han startade företag CoffeeCow, som serverar kaffe på ett nytt sätt – med en slang från en ryggsäck.
  • Killarna på CG:s Pizza i Danderyd undrade varför en pizza alltid måste se ut som den alltid gjort. Så de rullade den och fyllde den med nya råvaror. Dessutom tänkte de nytt i både produktion och inredning.
  • Jenny Nordberg och Petra Lilja struntade i att folk skakade på huvudet åt deras knäppa idéer – och gjorde tvål av överbliven frityrolja och golv av bildäck.