<![CDATA[]]>

Tänk så här innan eller när hajpen dalar

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 18 februari, 2016

Att surfa på en framgångsvåg med rätt produkt eller tjänst i rätt tid är lätt som företagare. Men hur gör man när hajpen kanske försvinner?  Anders Björkman, affärsrådgivare på LRF Konsult, ger sina bästa tips.

Det går trender i alla branscher. Matbranschen är ett känt exempel där det ständigt dyker upp nya produkter och metoder. Många branscher påverkas också av den digitala revolution som pågår och har pågått ett tag. Kanske har du prickat in den rätta hajpen? Kanske är du mitt inne i en våg – eller har det redan börjat dala?

Anders Björkman är affärsrådgivare på LRF Konsult och hjälper dig med rätt tänk om din hajp skulle försvinna:

Anders Björkman

Anders Björkman

1. Granska marknaden tidigt

– Om du ska starta upp något nytt är det viktigt att granska marknaden redan innan start. Är man i en bransch i kraftig nedgång? Kanske kommer det ny teknik som kan utkonkurrera det som du själv jobbar med? Då finns det all anledning att tänka sig för inför start. Det låter självklart, men det handlar såklart om tajming.

2. Fråga om feedback från kunderna

– Har du dragit igång och har ett kunderbjudande där kunderna plötsligt hittar andra lösningar, då finns det anledning att se på hur ens eget erbjudande faktiskt ser ut. Ta kontakt med kunderna: Vad säger de? Vad upplever de som det bästa med din lösning? Ha kontakt och få återkoppling så att du vet vad de tycker, då är det lättare att ligga steget före.

3. Ha koll på konkurrenterna

– Hur ser konkurrenternas erbjudanden ut? Se också om du verkar i en bransch med större förändringar på gång, som ett teknikskifte. Finns det andra, bättre sätt för kunderna att lösa sitt ”problem”? Att ha koll på konkurrenterna är ett tidigt sätt att se trendbrott.

4. Komplettera med nya tjänster eller produkter

– Om du bygger hela din verksamhet på en trendkänslig produkt eller tjänst som kanske håller ett år eller en säsong så tänk på att du måste ställa om och inrikta dig mot en annan eller ny serie. Producera inte heller för stora serier och sitt på för stora lager. Att verka i en trendkänslig bransch ger enorma möjligheter men också stora risker. Fundera hur stort kapital du har för olika stora riskfyllda projekt.

5. Tänk på din egen storlek

– Är du egenföretagare eller ett litet företag har du lättare att ställa om, det kan gå snabbare. Större företag har ofta större ekonomiska muskler, men det kan ta längre tid att ställa om. Om du inser att du inte kan slå dina konkurrenter så kanske gå ihop med dem? Det är också ett sätt att rädda sig själv och sitt företag om hajpen försvinner. Och för att inte fastna när man som egen företagare har funderingar kring företagets framtid så kan det vara bra att ta in ett bollplank, en mentor eller varför inte en extern styrelseledamot, med insyn i antingen den aktuella branschen eller med annan viktig erfarenhet.