AffärerAtt skaffa riskkapital är inte så enkelt som i TV-serien Draknästet, men kan vara en bra möjlighet att få in kapital. Det finns dock flera saker att tänka på när du ska locka investerare.

Många har sett de olika versionerna av TV-programmet Draknästet, där en entusiastisk företagare försöker sälja in sin idé till ett gäng luttrade affärsänglar. I verkligheten går det inte lika snabbt och enkelt, men det handlar fortfarande om att sälja in din affärsidé.

Du ska dock inte bara sälja din idé utan minst lika mycket dig själv – investerarna måste ju kunna lita på att du kommer att få deras pengar att växa. Att ta in riskkapital och investerare är en process, och det finns flera saker att tänka på. Här är de vanligaste frågorna och svaren:

1. När är riskkapital den bästa lösningen?
Den sekund du tar in investerare så bestämmer du dig indirekt för att någon gång i framtiden sälja eller börsnotera företaget. Investerarna vill ju få tillbaka sina pengar och göra en så kallad ”exit” – alltså sälja sin andel och investera i något annat.

Fördelen med att ta in kapital är såklart att du kan växa snabbare. För att ge två extrema exempel: Ingvar Kamprad har aldrig tagit in kapital och äger fortfarande sitt Ikea, medan företag som Facebook har tagit in kapital gång på gång. Många av grundarna äger därför numera bara några få procent av företaget – men det är värdefulla procent.

Skillnaden på de två företagen, och här har allt kapital hjälpt till, är att Facebook har kunnat växa mycket snabbare. Om du bestämt dig för att ta in riskkapital är en bra tumregel att hålla ut och ta in det så sent som möjligt. Väx så mycket du kan på egen hand – det ger dig ett bättre förhandlingsläge när det väl är dags att ta in pengar.

2. Vem ska jag ta in som delägare?
Att få nya delägare är som vilket kompanjonskap som helst – du kommer att få nya partner att driva företaget med. Många gör misstaget att bara tänka på pengarna de ska få in, men kompetensen och kontaktnätet som kommer med dina investerare är minst lika viktigt. Dessutom ska ni i flera år framöver fungera ihop som personer.

3. Var hittar jag investerare?
Potentiella investerare kan finnas överallt, inte minst i ditt eget kontaktnät. Men det finns också många andra forum där du kan hitta investerare. Ett sådant är nätverket Connect. Där kan du få hjälp att paketera och kommersialisera din idé och sedan få kontakt med rätt investerare.

Över 47 procent av de bolag som Connect i Sverige har sammanfört med investerare får in kapital inom sex månader – de vanligaste investeringarna ligger på 500 000–700 000 kronor. Almi har också program för att föra ihop företagare med investerare och på Svenska Riskkapitalföreningens webbplats (svca.se) hittar du mer information. Även inkubatorer kan vara ett sätt att komma i kontakt med investerare, se rutan på nästa uppslag.

4. Hur får jag dem att säga ja?
Investerarna köper in sig i ditt företag, men minst lika mycket i dig som person. Så det gäller att övertyga dem om att du är rätt person att förvalta deras pengar. Det innefattar bland annat att:

  • Du måste kunna visa att du är bra på att sälja.
  • De ska tro på att du vill att företaget ska lyckas – och inte bara vill bli rik.
  • De ska känna att du är en ledare som kan ta hand om anställda och samarbeta med dina nya delägare.

5. Hur ska jag förhandla?
För det första är det bra om du har en erfaren investerare på din sida som kan hjälpa dig med värderingen av företaget och förhandlingen. De som sitter på andra sidan bordet har gjort det här många gånger och är erfarna förhandlare.

För det andra – när du väl tar in pengar, gör det ordentligt. Många vill ta in en mindre summa pengar för att bygga företaget större och sedan ta in mer pengar ”billigare”. Men det tar tid och energi varje gång du ska ta in kapital och om du tar in mycket pengar på en gång så kan du i stället fokusera på att göra ditt företag framgångsrikt. Det kommer att göra både dig och dina investerare glada.

För det tredje – övervärdera inte dig själv och ditt företag. Många har svårt för tanken att ge upp en stor del av sitt företag, men det är ofta fel. Facebookgrundarna äger bara några procent av Facebook i dag, men de procenten är troligen mycket mer värda än vad hela bolaget skulle ha varit om man inte tagit in kapital.

Hur du beter dig under förhandlingen kommer att vara avgörande för många investerare. När ni diskuterar hur många procent av företaget de ska få är det ofta ett sätt att testa dig. Så i stället för att surt stå fast vid att du bara vill ge bort 10 procent, möt investerarna i deras förslag – men kräv något annat i gengäld. Till exempel att du ska få tillgång till deras säljstyrka eller ett kontor som de förfogar över. Då visar du att du tänker steget längre.

Liten ordlista

  • Riskkapital = pengar som riskeras genom att investeras i till exempel ett företag.
  • Riskkapitalist = en person som investerar riskkapital i olika företag eller investeringar.
  • Riskkapitalbolag lever just på att investera pengar i andra bolag.
  • Affärsänglar = En form av riskkapitalister. Ofta privatpersoner som investerar i mindreföretag.

 

Läs mer om hur rätt nätverk leder dig till investerarna!

Webb Allmi