AffärerTror du inte på sociala medier? Läs då den här smått makalösa historien om hur svenska Markus Persson sålde sitt spelföretag för miljarder – allt på grund av ett inlägg på Twitter.

Att sociala medier kan öka din försäljning har du säkert hört förut, oavsett om du väljer att hålla med eller inte. Men denna sanning tas nu till helt nya höjder efter att svenska Markus ”Notch” Persson sålt sitt företag för flera miljarder dollar – allt på grund av ett inlägg på Twitter.

Han är en av företaget Mojangs grundare, som ligger bakom världens mest spelade spel Minecraft. Förra sommaren hade Mojang omsatt över 700 miljoner dollar sedan starten 2009.

Men ansvaret att driva ett så framgångsrikt företag tog på den blyge svensken från Edsbyn i Hälsingland. I en nypublicerad intervju i Forbes avslöjar Markus Persson hur köpet gick till:

I juni förra året låg han hemma förkyld och fick utstå ett drev på Twitter om att Mojang ändrat sina användarvillkor. Han skrev då snabbt denna tweet (översatt här):

“Någon som vill köpa min andel av Mojang så att jag kan fortsätta med mitt liv? Att ta emot hat för att jag försöker göra rätt är inte min grej.”

Ett ögonblick senare fick Mojangs VD Carl Manneh ett samtal från Microsoft, liksom flera andra storbolag. En kort tid senare köpte Microsoft Mojang för hisnande 2,5 miljarder dollar.

Några timmar senare la Markus Persson ut en sista bloggpost där han skrev så här:

”Det handlar inte om pengar, det handlar om mitt förstånd”.

LÄS OCKSÅ: Tjäna mer på sociala medier med dessa verktyg