AffärerBehöver du en kundtjänst? Då ska du satsa på hederlig telefonkontakt, om du låter kunden bestämma.

Tre av fem svenskar (64 procent) som vill komma i kontakt med företags kundtjänster föredrar telefon. Det visar en ny undersökning bland tusen personer i åldern 18-79 år som Novus gjort på uppdrag av Amesto Solutions.

En av fyra svenskar vill helst mejla. Bara fem procent föredrar chat och nästan ingen ser sociala medier som det bästa alternativet. Bland unga (18-29 år) är det dock dubbelt så många som helst vill använda chat.

– Resultaten är överraskande, kunderna är mer konservativa än vi tror och utvecklingen mot digitala kundtjänster går relativt långsamt. Men vi ser tydligt att den yngre generationen har en helt annan inställning, säger Stefan Møller, vd för Amesto Solutions.

Helt bakåtsträvande är vi dock inte, bara två procent av svenskarna föredrar ett personligt möte.

Läs mer: 8 sätt att hantera kunder som klagar

Läs också: Nöjda kunder viktigast för affärerna