AffärerFörsäljningen av kläder och skor minskade under sommaren på grund av det dåliga vädret. “Konsumenterna har inte prioriterat shorts och sandaler”, säger Mikael Sandström på Svensk Handel.

Det blev inte riktigt som Svensk Handel förutspådde tidigare i somras: bättre försäljning i butik på grund av det dåliga vädret. 

Tvärtom visar Svensk Handels undersökning Stil att försäljningen av kläder i fackhandeln minskade med 4,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt minskade försäljningen i skobutikerna med 5,9 procent.

– Konsumenterna har uppenbarligen prioriterat annat än shorts och sandaler den här regniga sommaren, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Mellan januari och juli har försäljningen av kläder minskat med 2,7 procent. Skoförsäljningen har däremot ökat med 1,2 procent.

Mikael Sandström säger att trots en svag jämförelsemånad (-8,8 procent för kläder och -1,9 för skor), blev det stora minus för modehandeln:

– Jag kan tänka mig att försäljningen har varit väldigt ojämn mellan butiker i de större städerna och köpcentrum å ena sidan och de traditionella semesterställena, som säkert inte haft samma turisttryck som normalt.

– Augusti var också en svag månad förra året, varför vi hoppas få se en vändning i försäljningsutvecklingen.