AffärerSmå livsmedelsproducenter som vill ta sig in i hyllorna på de stora matkedjorna får det allt svårare. De senaste fem åren har affärernas egna varumärken ökat från åtta till 20 procent.

Småföretagare i matproducentbranschen får det allt svårare att sälja sina produkter till de stora matkedjorna. Idag tar matkedjornas egna livsmedel upp en femtedel av hyllorna – och de bara ökar. På fem år har de vuxit från åtta till 20 procent, vilket innebär att andra varumärken tvingas ut.

- Det är bra för konsumeterna och det är bra för oss. Vi säljer dem tio till 15 procent billigare än motsvarande kvalité på en märkesvara, försvarar sig Ingmar Kroon, platschef på Axfood, till Sveriges Radio.

De som förlorar på affären är självklart av en annan åsikt. Enligt matimportören Mikael Palm sänker inte butikens egna märkesvaror priset för konsumenterna alls.

- Jag är övertygad om att vi skulle kunna ha haft billigare mat för konsumenten och ett större urval för konsumenten om man inte hade gått så långt i de egna varumärkena, säger han till Ekot.