AffärerEfter flera tuffa år är svenska modebranschen på uppgång. Och när säsongens modevecka, då Sveriges främsta modeskapare visade upp sina kollektioner, var i full fart stack de mindre märkena ut.

Två gånger om året arrangeras svenska modeveckan, ett stort arrangemang i Stockholm då svenska modeskapare visar upp sina kollektioner inför publik.

De senaste åren har många haft det riktigt kämpigt – men nu vänder vinden. Under januari till maj i år har svensk klädexport stigit med 6 procent sedan motsvarande period förra året. Fortsätter det så exporteras kläder för 5 miljarder det första halvåret 2010, enligt branschorganisationen för Sveriges textil och modeföretag, Teko.

- Det är jättestor skillnad jämfört med för ett år sedan, säger Svenska Moderådets vd Lotta Ahlvar, till E24.

För småföretagare inom modebranschen verkar dock den ekonomiska krisen ha hjälpt till på traven. En mängd nya modemärken har etablerat sig och syntes på modeveckan. För till skillnad från andra branscher finns det utrymme för alla med en stark affärsidé, menar Stellan Hellström, aktieanalytiker på Nordea som har detaljhandeln som bevakningsområde.

-  Det går inte att jämföra svenska modeföretag då de skiljer sig åt både vad gäller försäljningssiffror och målgrupp. Det finns ingen gemensam nämnare mellan nya uppstickare och etablerade kedjor, säger han till DN.

Han tror i stället att de mindre företagen inspirerar de större kedjorna, som i sin tur kan inspirera nya aktörer att satsa.

För att stödja de mindre företagen har man infört ett särskilt pris på modeveckan: Årets Rookie. I år har nomineringarna gått till de små märkena Billy and I, Ida Pyk, Rahnsäter, Seika Lee och The White Briefs.

Bilden visar höst- och vinterkollektionen från modemärket House of Dagmar.