<![CDATA[]]>

Så skapar du en vinnande affärsidé

Camilla Björkman

Publicerades: 3 maj, 2011

Ett lönsamt företag börjar med en bra affärsidé. Därför gäller det att granska den rejält i sömmarna och se till att den är anpassad till vad kunderna vill ha. Här är allt du behöver för att skapa en sylvass affärsidé.

En vinnande affärsidé hjälper dig mycket på vägen när du ska starta företag. Det vet Johannes Mårlöv som startat företaget CoffeeCow, en sorts mobil kaffebar där han och hans medarbetare serverar kaffe från ryggsäckar. Affärsidén kom till honom en sommardag på universitetet, då pauserna mellan föreläsningarna gick åt till att köa för en kopp kaffe.

– Jag började prata med en kursare om hur man skulle kunna göra det där annorlunda, berättar han. Kunde man inte sälja kaffe där folk är, på gräset i solen? Det skulle inte bara vara en suverän service, utan ett sätt att skapa möten och sprida värme.

Men det var tufft att dra igång mitt i lågkonjunkturen. Johannes gick till eventbyråer som, trots att de gillade idén, inte hade några kunder att applicera den på. Han lärde sig därför en av de viktigaste delarna i arbetet att ta fram en affärsidé: Att testa den på kunderna.

– I stället för att bara sitta inne och vänta tog vi på oss ryggsäckarna och gick ut i parker och på gator. Det gav oss marknadsföring och dessutom massor av erfarenhet som vi har nytta av idag.

Vill du skapa en vinnande affärsidé? Här är fyra sätt att komma igång:

  • Tänk på ett av två sätt. Det finns två sätt att tänka för att få framgång med idén i ett företag – att hitta på något helt nytt eller att utgå ifrån en beprövad idé som du gör smartare, mer kostnadseffektiv, mer lönsam eller mer kundvänlig.
  • Brainstorma. Ta vara på kreativiteten hos dig, din familj och dina vänner. Ett bra sätt att komma på något bra är att brainstorma – att samla ett gäng i en avspänd miljö och utan hämningar och tidskrav kasta upp idéer som förfinas av de övriga i gänget.
  • Tänk brett. Fastna inte i samma spår när ni diskuterar idéer. Kör i nya spår när ni fastnat. Vänd på problemet. Tänk nytt och konkret. Begränsa er inte bara till nya prylar. Bra och annorlunda tjänster kan också bli affärsidéer.
  • Ta hjälp av experter. Här berättar Fredrik Paulún, författare och Sveriges mest kända näringsfysiolog, vilka branscher som är bra att satsa på.

När du sedan har ett hum om vad du vill göra gäller det att fila till din idé så att den är sylvass.

Gör det med följande steg:

1. Börja med att ställa dig ett antal frågor om din idé, med expertens hjälp. Då kan du se om du har tänkt på alla faktorer.

2. Nästa steg är att testa din idé på kunderna. Här är Johan Staël von Holsteins råd hur du gör.

3. Vill du skydda din affärsidé? Då kan Driva Egets jurist Johan Reberg ge dig konkreta råd.

4. När du känner dig redo att dra igång, gör då denna checklista där du kan bocka av att du har allt som krävs.

5. För att redan från början ha koll på din lönsamhet, och hur du ökar denna, läs Anders Anderssons råd här.

Artikel uppdaterad 2016-01-29.