Skapa din egen kedja med franchise

Skala upp med franchise. Foto: Getty Images

Skapa din egen kedja med franchise

Har du utvecklat ett fungerande affärskoncept och vill skapa en kedja, men inte hyra lokaler och ha anställda? Då kan franchise vara något för dig.

Med franchising får du det stora företagets möjlighet till stordriftsfördelar i kombination med det lilla bolagets lokala entreprenörskraft, det säger Kristina Låftman.

Hon är vd på Franchise Group. Men, betonar hon, för att lyckas med franchise måste du ha bevisat din egen framgång. Tänk alltså inte: ”bara vi gör franchise kommer det nog att gå bättre”.

LÄS OCKSÅ: Franchise satte fart på hans lastbilar

– När du har något som är riktigt bra kan du multiplicera det och låta andra göra precis samma sak. Men skulle det inte vara framgångsrikt så kommer du att multiplicera dina egna problem. En franchisetagare lyckas inte om du själv inte lyckas.

Du behöver alltså ett lönsamt och fungerande affärskoncept. Gärna ett där franchisetagarna inte behöver några extrema specialkunskaper, eftersom det är bra om det finns ganska många tänkbara tagare.

– Ditt koncept ska vara lite speciellt, unikt eller extra roligt, något som inte redan finns. Som givare ska du sälja detta, någon ska gilla det, tro på det, vilja betala för det, starta upp och lägga mycket tid och kraft på det. Då krävs de rätta förutsättningarna, som att det inte kan bli utkonkurrerat och att det finns en attraktionskraft i konceptet.

Det är generellt sett franchisetagaren som betalar för alla investeringar och kostnader i sin enhet, inklusive eventuella anställda. Ditt ansvar som franchisegivare är att överföra kunskap både initialt och fortlöpande i form av utbildning, support och handböcker. Dessutom är din roll att fortsätta utveckla konceptet, följa upp och kvalitetssäkra.

LÄS OCKSÅ: Här är företagen du kan köpa in dig i

Franchisetagare brukar betala en engångsavgift för rättigheten till kontraktet. Mellan 100 000 och 200 000 kronor är vanligt. Sedan brukar det tillkomma en löpande avgift, ofta omsättningsbaserad.

– Det får inte vara för dyrt, utan investeringsnivåer som tagaren inom en rimlig tid kan tjäna tillbaka.

Exakt hur upplägget ser ut i övrigt varierar. Vissa centraliserar ekonomi, bokföring, varulager och inköpssystem, andra låter bara tagaren få tillgång till själva varumärket och kanske ett bokningssystem.

– För detaljhandel och restaurang finns en förväntan att kundupplevelsen ska vara lika, det ska se ungefär likadant ut, vara samma priser, sortiment, meny och så vidare. Ett tjänstekoncept som hotell, uthyrningsverksamhet, konsultverksamhet eller kanske bokföringsbyrå, kan vara lite mer löst. Där kanske inte kunden vet vad den har att förvänta, så man marknadsför ett varumärke men innehållet i tjänsten kan variera.

Trenden är ändå att gå mer och mer åt centralstyrning säger Kristina. Då kan man skapa stordriftsfördelar som kraftfullare marknadsföring, bättre inköpspriser och möjlighet att bygga digitala system.

– Är det många som är med och kan utveckla något så blir det billigare och bättre.


Nyhetsbrev