AffärerHur viktigt är det egentligen att skydda sitt varumärke?
Går det fantastiskt bra för ditt företag är varumärkesskydd verkligen att tänka på. Men innan du skyddar bör du tänka på några saker – läs vilka här. Och se PRV:s webbsända seminarier under hela dagen.

Patent- och registreringsverket webbsänder i dag seminarier eftersom de uppmärksammar World Intellectual Property Day, en dag för kreativitet och skapande. Du hittar seminarierna om tjänsteinnovation, piratkopior, konsten att skriva bra avtal, hur du bygger och vårdar varumärket HÄR.

PRV har också listat vad du bör tänka på innan du ansöker om skydd för ditt varumärke. Se deras tips här:

Hur ska du använda varumärket?
När du ansöker om varumärkesskydd behöver du ange vilka varor och tjänster du kommer att använda varumärket på eller inom. På så sätt kan varumärken som heter samma sak samexistera utan att inkräkta på varandra. Ett exempel på detta är ordet Always som är ett känt varumärke för både bindor och choklad med två olika innehavare.

Är ditt varumärke unikt?
Gör en sökning i olika databaser, exempelvis Svensk varumärkesdatabas som innehåller alla svenska registrerade varumärken och TMview.eu med registrerade varumärken från Europa. Varumärket får inte bestå av enbart ett ord som är beskrivande för dina varor och tjänster. Alla som exempelvis säljer kaffe måste ha rätt att använda ord som ”mörkrostat” och ”bryggmalet” i sin marknadsföring. Ett varumärke kan till exempel bestå av en logotyp, ett ord, en ljudslinga eller en färg. Tänk på att det kan finnas flera skyddsvärda objekt i ditt företag.

Ska varumärket vara i färg eller svart-vit?
En svart-vit logotyp innefattar alla färger, en färglogotyp gäller för den eller de färger du ansökt om.

LÄS OCKSÅ: