<![CDATA[Se upp om du byter bankgiro. Foto: Getty Images]]>

Se upp – så lätt kan din betalning hamna fel

Anders Nyman

Publicerades: 28 november, 2017

Har du bytt bankgiro för ditt företag? I så fall är risken att dina intäkter hamnar i fel händer. Det drabbade Driva Eget, som nu kräver en förändring hos både bankerna och Bankgirot.

Lita inte på att mottagare du sparat i internetbanken stämmer. När Driva Eget-prenumeranten Kerstin Ebbersten betalade sin prenumeration hamnade pengarna hos ett helt annat företag – trots att rätt namn stod i listan.

LÄS OCKSÅ: Företagskonto – behövs det?

Kerstin Ebbersten är mångårig prenumerant på Driva Eget. Hon brukar förlänga prenumerationen i tvåårsperioder, men sist gick det rejält fel.

– Jag gick in på Nordeas internetbank förra hösten och valde Driva Eget i listan över sparade mottagare, berättar Kerstin.

Men i stället för tidning fick hon en betalningspåminnelse i brevlådan.

– Först när jag gick in för att kolla betalningen på 1 059 kronor upptäckte jag att bankgironumret ändrats, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så här ska fakturan se ut

Det bankgironummer Kerstin betalat till tillhörde en gång det bolag som ägdes av Driva Egets grundare Anders Andersson. Sedan Kerstin sparade mottagaren i internetbanken har dock tidningen hunnit byta ägare.

Kerstin kontaktade den enskilda firma i Stockholm som bankgironumret nu var registrerat på. Men trots löfte om återkoppling hörde ägaren aldrig av sig. På Nordea fick hon rådet av en anställd att aldrig spara betalningsmottagare i nätbanken, eftersom det kunde bli problem.

– Jag tycker inte att bankgironummer borde kunna återanvändas så här. Och varför har banken en spara-funktion om man inte bör använda den, säger Kerstin.

På Bankgirot berättar kommunikatören Sara Bringzén att det är nödvändigt att återanvända avslutade bankgironummer, eftersom det finns ett begränsat antal.

LÄS OCKSÅ: Drabbad av bolagsupplysningen – det här behöver du veta

– Avslutade bankgironummer avaktiveras under minst tre år. Under den tiden går det inte att göra betalningar till numret, säger hon.

Om man nu råkar betala till fel bankgiro är det helt upp till en själv att få tillbaka pengarna.

– Då får man kontakta den som felaktigt fått pengarna. Mottagaren är normalt sett återbetalningsskyldig om man fått pengar man inte har rätt till, slår Sara fast.

Enligt henne har Bankgirots kundservice bara kännedom om två fall av felaktig användning av ett återanvänt bankgironummer de senaste 25 åren.

Men problemet är sannolikt mycket större. När Driva Eget får kontakt med den enskilda firma i Stockholm som i april 2016 övertog Driva Egets tidigare bankgironummer hittar ägaren både Kerstin Ebberstens och två andra prenumeranters felaktiga betalningar i kontoutdraget.

– Har det skett ett misstag så rättar vi självklart till det, säger han och lovar betala tillbaka beloppen.

Orsaken till felbetalningarna verkar vara bankernas funktion för att spara betalningsmottagare. Namnet på mottagaren uppdateras inte även om bankgironumret får en ny ägare.

Charlotte Stavhamn på Stavhamn & Co Marktjänst är en av de andra prenumeranter som betalade fel.

– Vi upptäckte att pengarna gått till fel konto, men det handlade om en så liten summa för vår del, så vi orkade inte ta tag i det. Det skulle kosta mer om man räknar i arbetstid. Men tänk om det hade varit ett större belopp? Vi fick oss faktiskt en näsbränna av det här, när man inser att man måste kolla jättenoga. Bankerna har ju lagt upp det här systemet – samtidigt som man friskriver sig från ansvar. Faktum är att alla återkommande använder systemet med sparade mottagare, säger Charlotte.

Petter Brunnberg, presschef på Kerstins bank Nordea, lägger helt ansvaret på bankens kunder.

– Anledningen till att vi har funktionen med sparade betalningsmottagare är att förenkla för kunden, men det är fortfarande kundens ansvar att kontrollera att det är rätt bankgironummer, säger han.

De andra storbankerna säger till Driva Eget att inte heller de uppdaterar listan med sparade mottagare. Hos Handelsbanken rensar man däremot listan på betalningsmottagare som inte använts på 18 månader.

På Bankgirot säger Sara Bringzén att man kontinuerligt ser över regelverk och system. En förlängd karensperiod eller fler möjliga bankgironummer kan vara något de nu tittar närmare på.

Se upp för kapade fakturor

Att helt strunta i att spara mottagare och alltid skriva in uppgifterna direkt från fakturan behöver inte heller vara rätt. Vid flera tillfällen har kriminella stulit post från brevlådor, öppnat brev innehållande fakturor, och på dessa ändrat betalningsmottagare till sitt eget bankgironummer. Fakturan har sedan skickats vidare till mottagaren, som intet ont anande betalat.

Enda sättet att vara säker på att pengarna går rätt är att alltid kontrollera namnet på betalningsmottagaren. Det syns i internetbanken eller kan sökas på bgc.se. Skiljer sig bankgironumret på fakturan mot det man sparat bör du vara extra uppmärksam.

Så funkar bankgironummer

Ett bankgironummer fungerar som en adress som pekar på innehavarens bankkonto, så att betalaren inte behöver känna till mottagarens bank eller kontonummer. Bankgironumret går också att behålla när man byter bank.

Avslutade bankgironummer ligger vilande i minst tre år innan de återanvänds. Det går inte att ansöka om ett visst bg-nr, utan de tilldelas slumpvis. Totalt finns 1,7 miljoner möjliga nummer. Bankgirot förmedlade 992 miljoner betalningar under 2016.