AffärerÄr du ute efter en stor kundgrupp med gott om pengar. Satsa då på fyrtiotalisterna. Här hittar du affärsidéer för denna stora grupp inom nio områden,.

Fyrtiotalister, rekordgeneration, jätteproppen Orvar eller köttberget. Oavsett vad de kallas kommer efterkrigsgenerationens barn att vara en stor och intressant affärsmarknad under många år framåt.

Jonas Hellman, som är samhällsanalytiker på United Minds, ett företag som gör trend- och omvärldsanalyser, säger så här:

- Den här generationen har gott om både tid och pengar, men är mycket prismedveten och vill ha hög kvalitet. De är betydligt mer nyfikna och förändringsbenägna än sina föräldrar. De söker nya upplevelser och då handlar det inte bara om att resa. 

Att fyrtiotalister är en intressant marknad har naturligtvis många redan upptäckt, men det behöver inte betyda att alla affärsmöjligheter är uttömda. Här är affärsidéer för dessa inom nio områden:

1 Mat
Den som har gott om tid och pengar och nyfiken på nyheter provar till exempel gärna nya maträtter, eller varför inte evenemang i samband med mat. Restauranger som kombinerar måltiden med andra upplevelser kan hitta sina gäster i den här generationen.

2 Fritid
Fritid och rekreation är andra branscher som lockar fyrtiotalister med gott om tid.

Ett exempel där fritidsintressen har tagit över en hel yrkeskår är fisket – fritidsfisket är värt mer än tio gånger så mycket som yrkesfisket. Folk är beredda att betala för att kunna utöva sitt naturintresse under trygga former ? och där kan det finnas pengar att tjäna för nya entreprenörer.

3 Trädgård
Än så länge har vi heller inte sett toppen på trädgårdsintresset. Även om de nyblivna pensionärerna säljer sina stora villor och flyttar till lägenheter kommer de att behålla sina sommarhus. Och nu har de möjlighet att bo där flera månader i sträck.

Verktyg som underlättar trädgårdsarbete kommer därför att ha en stor marknad, liksom redskap som skonar ryggen och inte är tunga i sig själva. För vad fyrtiotalisten själv än vill tro, så blir lederna stelare, musklerna svagare och synen sämre med åren.

4 Vardagen
Anne-Marie Lindgren är utredningschef vid Arbetarrörelsens Tankemedja och har till uppgift att dra upp olika framtidsscenarier. Hon ser en stor framtida marknad för företag som tillverkar vardagsföremål.

- Exempelvis måste köksredskap och städutrustning underlätta för alla som vill bo hemma så länge som möjligt. Men det är mycket viktigt att de inte ser ut som hjälpmedel, utan har en snygg design, påpekar hon.

Fyrtiotalister vill inte köpa sina ergonomiskt riktiga köksredskap på hjälpmedelscentralen ? utan i designbutikerna.

Här öppnar sig också en utvidgad marknad både för hushållsnära tjänster. Och då talar vi inte bara om städning utan enklare snickeriearbeten, hänga upp gardiner, hjälp att montera Ikeamöbler samt lättare vård och omsorg.

5 Kläder
När kroppen förändras behövs också kläder som inte är utprovade på 17-åringar - det gäller både för män och kvinnor. Snygga, designade kläder för mogna kroppar borde rimligen vara en framtidsbransch.

6 Vård
Den stora gruppen fyrtiotalister kommer i sinom tid också att ställa höga krav på vården. Även om det dröjer några år. Andelen äldre över 80 kommer att öka och inte nog med det. De kommer att leva längre.

7 Juridik
För att inte tala om när medlemmarna i alla dessa styvfamiljerna börjar dö. Tänk, vilka arvstvister det kan uppstå. Familjerätt kommer förmodligen att bli en lönsam specialitet bland jurister. Eller företag som kan medla i familjetvister när släktingar bråkar, men inte vill gå till domstol.

8 Utbildning
Utbildning är en sektor som paradoxalt nog också kan komma att växa när befolkningen blir äldre. För de nyfikna som har gott om tid  och vill utveckla sina kreativa sidor går naturligtvis på kurs. 

Men universitet och högskolorna kommer knappast att vilja ta emot de utbildningstörstande pensionärerna. De lägger ut kurserna på studieförbunden, vilket ökar behovet av lärare med egna firmor.

9 Resor
Förmodligen finns det snart en ny ökad efterfrågan på exklusiva kurser i udda ämnen som kanske kombineras med resor. Och resor är ett annat område där fyrtiotalisterna kräsna smak kan ge upphov till nya affärsidéer. Det ska då vara annat än vanliga charterresor. Sådant har många i denna generation tröttnat på för länge sedan.