AffärerTrött på kalla samtal och “förutsättningslösa möten”? Sluta upp med att skaffa nya kunder för ett tag – och rikta blicken mot dina befintliga. I senaste numret av Driva Eget guidar vi dig till massor av merförsäljning. Läs ett smakprov här.

Är du också less på att ringa upp okända personer och försöka sälja mer? Bra! I Driva Eget nr 2/2012 koncentrerar vi oss nämligen på några kunder som inte kräver en introduktion: de du redan har.

– Företagare får ständigt höra att de ska jobba med nykundsbearbetning, vilket gör att en vanlig säljorganisation idag lägger 80 procent av sin tid på kunder de inte alls vet kommer att köpa av dem. Det är helt fel fokus, säger Peter Paunovic, som äger och driver säljbolaget PSP Media och skrivit boken Bestseller om hur man ökar sin försäljning.

Han förespråkar i stället att vända på steken och fokusera på dina existerande kunder. Inte bara är det mycket lättare att sälja till någon som redan har köpt av dig – du själv blir en bättre leverantör:

 – Ju mer du säljer till ett företag eller till en person – desto starkare blir er relation. Och desto svårare blir det att byta ut dig mot någon annan.

Men för att lyckas måste man också slänga ut gamla rädslor, som att inte vilja tjata på dina kunder. Faktum är att det är precis tvärtom, menar Peter Paunovic. Kundundersökningar visar att orsaken till att företag tappar kunder sällan beror på att köparen fick ett bättre pris, utan för att man inte var tillräckligt på tå.

– Du kan inte ta kunden för givet. Precis som i ett förhållande måste man behålla initiativet. Ett bra sätt att göra det är att ständigt komma med nya förslag till kunden, säger han.

I vårt 11-sidiga tema om merförsäljning i

Driva Eget nr 2/2012 ger vi dig allt du behöver veta för att öka din merförsäljning, oavsett vilken typ av företag du driver:

  • När du driver butik
  • När du säljer tjänster.
  • När du har en e-shop, som Magnus Lundin på e-lampbutiken Uttaget.se (som du ser på bilden här ovan).

Dessutom visar vi dig hur du:

  • Ökar din merförsäljning på telefon.
  • Bygger långsiktiga relationer.