<![CDATA[]]>

Så slipper dina kunder stå i kö

Ebba Arnborg

Publicerades: 2 december, 2015

Att stå i kö är ett vanligt vardagsproblem och därmed något för driftiga företagare att ta tag i. Så här kan du haka på trenden ”fastlaning”.

Allt fler konsumenter förväntar sig att kunna smita förbi köer på olika sätt, menar analysföretaget Trendwatching. Och exemplen på att möta kundernas otålighet är många.

Hos hotellkedjan Hilton kan till exempel vipgäster undvika kö vid receptionen genom att checka in via en app och använda sin egen mobil som hotellnyckel.

Den svenska hamburgerkedjan Max hakade tidigt på trenden genom att ge kunder möjlighet att mata in sina beställningar i automater och hämta ut dem i expresskassor. I somras gick kedjan ett steg längre – nu kan kunden göra beställningen via en app i sin telefon redan på väg till restaurangen.

Nöjesparken Liseberg tog ett annat grepp på trenden när de lanserade bergochdalbanan Helix. De släppte samtidigt en app med ett spel. Förutom att köande åkare kunde fördriva väntetid släpptes varje kvart den med högst poäng före i kön.

– Vi ville ge något tillbaka till våra tålmodiga gäster, som förhoppningsvis förstärker Helixupplevelsen och gör att tiden går lite fortare, säger Katarina Kolb, digitalansvarig på Liseberg.

Även entreprenören Greger Hagelin, tidigare känd för klädmärket Wesc, har nappat på trenden. Hans bolag har utvecklat appen Keyflow – ”en Uber för nattklubbar”.

Festsugna kan mot en avgift köpa gästlisteplats och boka viprum eller drinkbord på klubbar. Appen finns i ett 40-tal länder, bolaget värderas till 200 miljoner kronor och har dragit in 45 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Wallenbergsdirektören Börje Ekholm, tidigare H&M-chefen Fabian Månsson och stjärn-DJ-n Alesso.

En liknande idé ligger bakom Björn Hambergs app Intreat som minskar köer på idrotts­arenor. Med den kan besökarna förbeställa och betala mat, dryck och prylar i mobilen. Sedan Intreat lanserades på Ullevi i april förra året har den fått några tusen användare runt Göteborg och investeringar på totalt 14 miljoner kronor. Björn Hamberg märker av den ökande trenden:

– Inte bara i Sverige utan också globalt. Vi var väldigt tidigt ute och intresset ökar kraftigt. Nu är vi på väg ut i Europa, säger han.