AffärerOavsett om du letar efter kunder, medarbetare eller leverantörer så är världens största yrkesnätverk en bra plats att börja. Vi frågade Linkedins Sverigechef Lars Ingerslev om de bästa företagarknepen på nätverkssajten, som nu har en miljon svenska medlemmar.

  • Leta igenom ditt närmaste nätverk, och utöka det genom att besöka dina befintliga kontakters profiler och titta på deras anslutningar till höger på sidan. Då hittar du säkert fler personer du haft kontakt med och som du kan bjuda in att ansluta till ditt eget nätverk.
  • Använd funktionen “Avancerad sökning”. Om du hittar någon som du vill ansluta till, se om ni delar några gemensamma kontakter och fråga gärna om han eller hon kan göra en introduktion till den nya personen. Detta skede handlar främst om att skapa en första relation, inte att börja sälja.
  • Gå med i grupper där du vet att din målgrupp befinner sig. Det kommer att ge dig en möjlighet att interagera direkt med gruppmedlemmarna vilket hjälper dig att öka din synlighet. Det gör också att personer kan börja kontakta dig.
  • Spara dina personsökningar och skapa ett alarm. Då skickar LinkedIn ett e-postmeddelande varje vecka med nya möjliga kontakter, baserade på dina sökningar.
  • Följ ditt nätverks uppdateringar och dina kontakters interaktioner. Om du ser vem i ditt nätverk som interagerar med vem kan du identifiera möjligheter att bygga nya värdefulla relationer och affärsmöjligheter. Be om en introduktion om någon i ditt kontaktnät uppmärksammar någon annan person som verkar intressant för din verksamhet.