<![CDATA[]]>

Så når du dina kunder i mobilen

Camilla Björkman

Publicerades: 12 december, 2011

Smarta mobiler är på väg att ta över och alltfler tjänster lanseras med hjälp av mobilen. På Trendgalan i Stockholm berättade Daniel Eliasson, business director på apptillverkarna Apegroup, hur du lyckas med att tänka mobilt. Här är hans bästa råd.

Idag finns 2,3 miljoner ”smarta telefoner” med mobilsurf i Sverige, visar en rapport från Post- och telestyrelsens (PTS). Och hos småföretagare blir det allt vanligare att nå sina kunder mobilt med en app.

Men det räcker inte bara att tillverka en app och tänka att man hänger med i utvecklingen. Det menar Daniel Eliasson, business director på apptillverkarna Apegroup, när han föreläste på Trendgalan 2011 på Dansens Hus i Stockholm.

Han började med att visa hur man använder mobilen idag, förutom att ringa och sms:a, och tog upp följande användningsområden:

  • Tillsammans med andra. ”Kolla på det här”, säger man på festen och visar något på mobilen.
  • På ledig tid. Till exempel när man sitter på bussen.
  • När man behöver något. Förut skrev man ut en karta från hitta.se – nu åker man dit man ska och plockar upp mobilen som visar vägen.
  • När man vill dela med sig. Till exempel när man laddar upp en bild på Facebook.

Vill du satsa mobilt gäller det också att veta vilket syftet är. Daniel Eliasson tog upp tre vanliga syften som ett företag kan ha: Branding, produkter/tjänster och interntjänster.

– Att ha en app för att branda sitt företag ger till exempel inte pengar direkt, men kan vara viktigt ur marknadsföringssyfte, sa han och poängterade att det är viktigt att först bestämma syftet med sin app.

Vilka är då de senaste trenderna bland apparna? Daniel Eliasson berättade om följande viktiga trender att ha koll på när man vill satsa mobilt:

  1. ”Emerge of the super app”. Fram till nu har tjänster och appar sett ganska lika ut, men nu kommer version 2.0 med mer avancerade appar. Ett exempel är det globala byggföretaget som tar fram en app för att kunna visa hur lägenheterna kommer att se ut när de är klara.
     
  2. Nya tjänster mellan professioner. Ett exempel är ett så kallat ”Handyscope” (se bild till höger) som kopplas ihop med en iPhone, där man kan ta en bild av en hudåkomma och skicka iväg bilden till en hudläkare som kan svara på om det är farligt eller inte. Ett annat exempel är en app för piloter med alla nödvändiga kartor, som de annars behöver släpa med sig.
     
  3. Nya företag som bara satsar mobilt – och konkurrerar ut andra företag. Alltfler företag inser vikten av att lansera tjänster mobilt, och vissa satsar enbart på att finnas här. Ett exempel är iZettle (se bild), en app som gör att vem som helst kan ta betalt i sin iPhone. Tjänsten konkurrerar ut traditionella kortbetalningar och samma trend – nya tjänster som tar över gamla – syns på flera håll.

Daniel Eliasson avslutade med att ge två råd till företag som vill satsa mobilt: Tänk mobil situation och vilket syfte du vill ha. Och:

– Börja jobba – eller dö! Det finns hot där ute och det gäller att du hänger med, konstaterade han och rev ner applåder.

I Driva Eget nr 6/2011 kan du läsa om hur du blir rik på din appidé.