Affärer

Utvecklingen som sker inom fintech är något alla småföretagare kan lära sig av. Här är några tips.


Fintech, en förkortning av financial technology, är ett samlingsnamn för nya digitala tjänster som ritar om den finansiella sektorn.

Framför allt är
det bankerna som får konkurrens. Dels av uppstickare som lånar ut pengar, dels av plattformar som Fundedbyme och Toborrow som kopplar ihop låntagare och långivare. Trots att räntorna är högre lockar tjänsterna ändå kunder som tröttnat på bankernas höga svansföring.

Så varför händer detta just nu? Orsaken stavas: teknik. Tidigare var det bankerna som hade tillgång till dyr teknik och pengar att marknadsföra den. Idag kan små startups i Sverige göra samma sak.

Fintech är bara ett exempel. Taxi-, hotell-, musik- och medievärlden är andra branscher som får konkurrens av digitala uppstickare, som plötsligt ställer allt på sin spets. Detta är något alla småföretagare kan lära av.

Här är tre tips för att lyckas:

1. Tänk om kring konkurrens. Idag kan den komma från helt oväntade håll. De smarta mobilerna och bilddelningstjänsten Instagram som utmanade kamerabranschen är bara ett exempel, Uber som nu ritar om taxibranschen ett annat.

2. Slå ut dig själv. Fråga dig själv: Om en ny uppstickare skulle slå ut ditt företag, vad skulle det göra som inte du gör? Gör sedan exakt det. Glöm tanken att du förstör för dig själv. Risken är att någon annan hinner före.

3. Omvärldsbevaka. Det låter som en klyscha, men de företag som lyckas bäst är de som är nyfikna på sin omvärld och hänger med i tiden. Så sluta utgå från förra årets budget – världen har förändrats mycket på ett år – och blicka framåt!