Affärer

Idén skrev han ner i telefonen när han precis gått och lagt sig. Drygt två år senare står mobilapplikationen Veckopengen inför en internationell lansering. Driva Eget pratade framgång – och hinder – med Hammarbyspelaren Philip Haglund. 

– Jag får alltid frågan hur det går att kombinera allsvensk fotboll och företagande, som att det skulle vara svårare. För mig är det solklart tvärtom. Träningen håller mig frisk och fokuserad. Är det något fotbollen har lärt mig så är det vikten av att sätta upp mål för att nå dit man vill.

Det var när Philip Haglund spelade fotboll i IFK Göteborg som han en natt skrev ner de första korta meningarna som kom att bli Veckopengen. En mobilapplikation som kan liknas vid en digital spargris, där barn och föräldrar gemensamt kan hålla koll på veckopengen. Dela ut uppgifter, belöna och lära barnen att spara.

– Jag läste om det kontantlösa samhället och började tänka. Hur kommer det att påverka barns relation till pengar? Barn tänker inte så långsiktigt och när de fysiska pengarna försvinner blir det än svårare, säger Philip.

Att gå från idé till handling
Att minst 80 procent av landets 8-åringar har en telefon gjorde inte saken sämre. Men sen var det dags för nästa steg – det absolut svåraste enligt Philip – att gå från idé till handling.
– Vem har inte suttit på en middag där någon kläckt en bra idé som sedan bara rinner ut i sanden för att ingen orkar…

Har fotbollen att tacka för mycket
Han tror själv att han har fotbollen att tacka för mycket.
– I laget finns elva spelare, men allt handlar om att få varje individ att prestera maximalt. Som när vår första anställde började hos oss (Caj Westlund, marknadschef) nu i september. Jag bad han sätta upp sina egna mål. Jag vill att han ska bli bäst på det han gör.

Som för många start-up bolag är resan lång ock krokig. Philip Haglund pitchade sin ursprungliga idé för flera banker – men fick kalla handen. Men Barnpengar, som företaget heter, skulle efter att ha utvecklat konceptet få luft under vingarna. I maj 2014 kom managementkonsultbolaget Reforce in i bilden. Programmerandet tog fart i augusti och Veckopengen lanserades i mars 2015.

Från virtuella pengar till riktiga
I dag har appen 41 000 registrerade användare. Men tjänar bolaget pengar?
– Det korta svaret är nej. Men vi har tagit fram en tydlig modell för hur vi kommer att driva intäkter. För att bli lönsamma på sikt måste vi upp emot 100 000 användare till för att det ska bli riktigt intressant, men det finns i dag intresse från flera aktörer inom bank och finansiering som vi har möten med.

Potentialen ligger i att ta Veckopengen till nästa steg – att gå bortom de virtuella pengarna till de riktiga.
– Målet är att barnen ska kunna använda sin veckopeng, via vår app, för att hantera sina pengar och betala med, säger Philip.

Ska innehålla flera tjänster
Veckopengen, som i dag är gratis, kommer att få en premiumversion. Den ska innehålla tjänster som kassabok, utförlig statistik, coachning och möjlighet att koppla samman flera användare.

I januari-februari ska Veckopengen lanserar internationellt.
– I Sverige är vi i princip ensamma, medan det i England och USA finns konkurrenter. Nu ska vi ta upp kampen med dem.