AffärerVad gör man när patentet har gått ut? Det vet företaget Roxtec, som tillverkar kabel- och rörgenomföringar. Deras patent gick ut för två år sedan, men de har en kombination av metoder för att skydda sin affärsidé.

Företaget Roxtec har jobbat med tätningslösningar sedan 1990 och deras kabel- och rörgenomföringar är baserade på ett patent som löpte ut för två år sedan. Konkurrenterna har närmat sig, men Roxtec jobbar via olika vägar för att ligga steget före.

För att skydda sina affärer har de bland annat kombinerat immaterialrätterna patent och varumärke. Patentet har säkerställt ett skydd för den tekniska lösningen och varumärket skapar igenkänning bland kunderna. Genom en sådan kombination skapas ett skydd mot direkta kopior även när patentet har gått ut.

När nya anställs i företaget får de i sin introduktionsutbildning en presentation kring immaterialrätt och hur företaget arbetar med dessa frågor. Ett skäl är att snabbt kunna stoppa plagiat.

– Om de anställda till exempel ser något som de kan misstänka är en kopia av våra produkter så vet de vem på huvudkontoret de ska vända sig till, säger Jenny Filipsen, IPR manager på Roxtec och fortsätter:

– Vi säljer en säkerhetsprodukt och det är jätteviktigt att vi är ensamma om utseendet. Ser något ut som en Roxtec-produkt men är dåligt kan det vara förödande för oss.

Bilden av immaterialrätt, med arbete kring patent bland annat, vill Jenny Filipsen nyansera. Det är inte så svårt och tungt som många tror, menar hon:

– Man behöver inte kunna allt, men veta när man behöver ta hjälp av experter.
 

LÄS OCKSÅ: Så bör du tänka kring avtal och Så kan småföretagare jobba mer med patent och varumärke