AffärerDe flesta har nog sett en QR-kod. Den ser ut som en rörig streckkod och syns ofta i reklamer. Så här använder företagen dessa QR-koder i sin marknadsföring.

QR-koden är en kod som innehåller information. Många företag använder dessa koder i sin reklam, till exempel för att länka dig till sin webbplats. Länkningen sker genom en app som läser av koden. Prova till exempel att skanna av QR-koden här till höger från din smartphone – den tar dig till driva-eget.se på mobilen.

– Tänk dig att ett företag vill få dig att gå in på en viss sida, och de skriver ut en lång länk. Det är sällan någon tar sig tid att skriva in hela den långa adressen. QR gör det enklare genom att direkt skicka dig till sidan, genom enkel skanning. Det är en effektiv informationsbärare, säger Thomas Gårdängen, vd på appföretaget Crunchfish.

Japan är störst inom området och där används QR-koden frekvent. Till exempel använde McDonalds i Japan QR-koder på sina förpackningar. Den som skannade koden fick information kring de olika produkternas näringsvärden.

Nu är QR-koderna även på gång i Sverige. SAS har till exempel gjort en kampanj med annonser där man använder QR-koder som länkar till en film. Även SL har testat QR-koder på ett antal busshållplatser för att ge resenärerna snabb tillgång till aktuell trafikinformation.

Runt om på nätet finns flera sajter där du kan skapa din egen QR-kod, till exempel här.

Det finns många appar för att läsa av QR-koder. Sök på QR i Appstore eller på Android market.