AffärerFlera nya typer av nätfinansiering dyker nu upp, bland annat crowdfunding och så kallade peer-to-peer-lån där du lånar av privatpersoner. Oavsett vilket du väljer gäller det att presentera ditt företag och det du vill göra på ett bra sätt.

Världens crowsfundingsajter har bara det senaste året samlat in mångmiljardbelopp till företag som behövde kapital för att starta eller växa. Det finns siffror som tyder på att crowdfunding kan vara värt 800 miljarder kronor om tio år.

Tiden då det bara var riskkapitalister och affärsänglar som gick in med kapital i småföretag är alltså över. Bara det svenska crowdfunding-företaget Funded By Me har sedan 2011 samlat in runt 200 miljoner kronor till olika företag och affärsidéer.

Så vad är då crowdfunding? Jo, genomätt presentera ditt företag eller din produkt- eller affärsidé på någon av alla crowdfundingsajter kan vem som helst välja att bidra eller investera i ditt företag. Det finns två olika typer av crowdfunding.

Läs också: Här finns statliga lån och riskkapital

Den första är så kallad belöningsbaserad crowdfunding där de som ger kapital till din idé får ett löfte om en framtida belöning. Ju mer man skänker, desto bättre belöning.

Om du till exempel har en idé om att utveckla nya hörlurar kan du lova alla som skänker minst 300 kronor att få ett par hörlurar när produktionen är klar. Skänker man 100 kronor kan belöningen i stället vara 50 procents rabatt på hörlurarna när de väl är klara.

Läs också: Så ordnar du finansiering på egen hand

I den här typen av crowdfunding är belöningen inget du lagligt förbinder dig till att ge – i stället är det ett löfte om att belöna dina finansiärer när och om allt går vägen. Men folk kastar naturligtvis inte sina pengar i sjön – precis som andra investerare måste de tycka om din affärsidé och tro på dig som står bakom den.

Vissa projekt passar bättre än andra för den här typen av crowdfunding. Konsumentprodukter, appar och dataspel är typiska idéer som attraherat mycket uppmärksamhet och pengar. En av de mest framgångsrika crowdfundingkampan genom tiderna, för dataspelet Star Citizen, har hittills samlat in 950 miljoner kronor. Belöningen är enkel – en kopia av spelet och olika belöningar inne i det färdiga spelet beroende på donationens storlek.

Läs också: 6 misstag som gör att du får nobben

Den andra formen av crowdfunding – equity crowdfunding – liknar mer traditionellt riskkapital. Investerare från hela världen kan satsa pengar i ditt projekt mot en ägarandel. Equity crowdfunding är förhållandevis nytt i Sverige.

Skillnaden mot att gå till ”vanliga” riskkapitalister eller affärsänglar är dels att allt sker på nätet, dels att fler investerare kan delta och satsa mycket mindre per person. Oavsett vilken form av crowdfunding du väljer gäller samma sak för att lyckas:

Du måste göra en bra presentation av dig och din affärsidé, med bilder och kanske också filmer, och få potentiella investerare att snabbt förstå varför de ska hjälpa just din idé att bli verklighet.

Dessutom måste du vara bra på att marknadsföra dig online – de allra bästa kampanjerna är de som andra människor har delat med sig av på olika sociala nätverk.

Läs också: Så får du förmånliga banklån

Till sist måste belöningarna vara bra – som investerare måste man känna att man får något i utbyte mot sina pengar.

Peer-to-peer-lån är en annan ny företeelse som blir allt vanligare. Här kan privatpersoner låna ut pengar till varandra, men än så länge är räntorna höga för den som lånar och risken stor för den som lånar ut.

Det finns dock tjänster där man som privatperson kan låna ut pengar till företag som vill växa, och här kan det bli intressant för dig som behöver kapital till ditt företag. Var dock noggrann med att kolla upp företaget som står bakom tjänsten. Även om dessa tjänster säkerligen har framtiden för sig så är konceptet relativt nytt och förhållandevis otestat.

Läs också: 10 stöd till ditt företag

Webb Allmi