AffärerRiskkapital – hur ska du använda det för att maximera nyttan? Här ger experten svar!

Det kan finnas flera bra anledningar att ta in kapital, som försäljning, marknadsföring, utveckling av en tjänst eller för att anställa personal. Men det finns faktiskt ett tillfälle när det passar allra bäst för både investerare och dig som entreprenör.

– Är det möjligt i din bransch så är det jätteintressant både för dig som entreprenör och för investerare att så snabbt som möjligt ta dig till en punkt där du kan börja sälja och få utväxling av externt kapital och hjälp att gasa precis där, säger Annette Melander Berg, ansvarig för tillväxtkapital på Connect Region Syd som matchar entreprenörer med kapital.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd för ditt företag att söka

För har du kommit så långt att du har en produkt eller tjänst som någon kan börja använda och det finns ett behov, kan du nå en större grupp människor snabbare om du får kapital precis då.

– Annars behöver du nöta på med mindre kapital och då kanske dina konkurrenter kommer ikapp eller så kanske någon annan ser att marknaden är attraktiv och lanserar ett substitut. Det blir mycket tuffare för dig om du blir omsprungen och halkar efter. Passa istället på att utnyttja ett momentum och snabbt ta marknadsandelar med hjälp av externt kapital – då får du en rejäl skjuts.

Har du lyckats bygga en infrastruktur runt ditt bolag så att du kan få utväxling på det du gör har du också lättare att locka affärsänglar och riskkapitalister

– Utifrån ett investerarperspektiv finns det en stor attraktivitet om du har verifierat ett marknadsbehov och behöver pengar för att växa på den marknaden. Har du färdigställt din produkt så att den går att sälja och människor vill betala för den, då är det väldigt spännande för en investerare att kliva på den resan och hjälpa dig nå ut på marknaden.

LÄS OCKSÅ: Frågorna du bär ställa till riskkapitalisten

Är det möjligt i din bransch, så satsa på att ta dig till punkten när du kan börja sälja så snabbt du kan.

– Skulle jag ge råd till entreprenörer så handlar det om att försöka hitta ”the sweet spot” när vågar du lansera så fort som möjligt, det kanske är tidigare än du tror.

För att göra det gäller det att våga prata med kunderna, våga exponera dig, våga lansera någonting som du kan börja sälja så att du får ut din produkt eller tjänst och sedan kan förbättra den baserat på kundfeedback.

– Inget kommer att driva dig så hårt framåt som kunddriven innovation. Sitter du på din kammare och finlirar så är risken stor att du lägger till saker som inte behövs och som du inte får betalt för. Så våga lansera och sen förbättra. Jobba underifrån och upp. Börja sälja. Det är bättre att ha tio kunder som vill köpa av dig än att veta att det finns en miljardmarknad men inte hur du ska börja din resa mot den.

Webb Allmi