Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Robotar, vård och noppade ögonbryn

7 juli, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Skönhetsvård är en framtidstrend. Foto: Getty Images

Vad kommer styra näringsliv i allmänhet och småföretagare i synnerhet de närmaste åren? Här  är några starka trender som kommer prägla den närmaste framtidens företagande. 

Teknik och digitalisering


Den robotiserings- och digitaliseringsvåg som hela samhället just nu står inför sägs ta bort hälften av alla jobb fram till 2055. Men någon måste utföra digitaliseringen, utveckla robotarna, tala om hur internet ska byggas in i sakerna och hur de ska kopplas samman. Någon måste föreslå lösningarna, lära upp användarna och laga allt som går fel.

Här finns stora möjligheter för alla med tekniskt kunnande, men också för kommunikatörer som behövs som länk mellan tekniker och användare.

Inom kort kommer en rad traditionella företeelser att digitaliseras. Ta bara en sån sak som dödsannonser, som behöver få ny utformning.

Utveckling av appar – eller vad nu appar kommer att ersättas med – för att skapa tjänster on demand är ett exempel på företagande som kan ha framtiden för sig. När allt färre människor är anställda utan erbjuder exempelvis hushållstjänster i egen regi (egenanställda utan att egentligen vara företagare) måste uppdragstagare och uppdragsgivare hitta varandra.

Nöjda kunder


Kunden är kung och framtidens kunder ställer allt högre krav på individuellt bemötande. Samtidigt gör teknikutvecklingen det lättare att anpassa produkterna. När en apotekskund kan få ett läkemedel direkt designat för just honom/henne, kommer hen att kräva samma personanpassade produkter även i klädbutiken, på restaurangen, vid glasskiosken.

Din affärsidé kan bli att hjälpa andra företag att få nöjda kunder. Företag som ägnar sig åt exempelvis mystery shopping (när man låter anonyma ”kunder” testa olika kundserviceprocesser), kundundersökningar eller som erbjuder specialiserade säljare har en framtid. Även en företeelse som receptionist har blivit mer efterfrågad på senare tid. Typisk tjänst som många företag outsourcar.

Kundtjänsten dit folk ringer däremot, tycks vara på väg ut för att ersättas av – just det, robotar.

Mat, mat, mat


Konsumenters intresse för mat verkar omättligt. Och då menas inte mängden utan kvaliteten. I och med att världen utanför Sverige tycks allt mer orolig, har politikerna här hemma vaknat och utfärdat en ny livsmedelsstrategi. Tanken är att Sverige måste ta tillbaka en större del av sin egen livsmedelsproduktion och minska beroendet av import från andra länder.

Samtidigt efterfrågar konsumenterna mer ekologiskt och närproducerat. De trendigaste kockarna odlar sina egna kryddor, plockar äpplena i grannens trädgård, och skickar ut sin mamma att skjuta älgen till grytan.

En av årets stora mediala succéer är TV4:s ”Mandelmanns gård”, om ett medelålders par som föder upp djur, tillverkar ost och odlar grönsaker och frukt i mängder, som tycks räcka till halva Skånes befolkning.

Detta är goda nyheter för dig som tycker om djur och vill sätta fingrarna i jorden. Till och med mjölkbönderna ser en vändning i sin ekonomi.

Ta hand om varandra


Sverige har en lång tradition av att sätta sina gamla ”på undantag”, som det hette förr. Med en ekonomi som kräver att alla arbetar och tjänar in skattepengar är det fortfarande många som inte personligen kan ta hand om sina gamla, men man gör allt för att se till att de blir väl omhändertagna. Mellangenerationen ställer krav på förskolan likväl som på äldreboendet och vill ha olika inriktningar att välja på.

En annan trend är att behovet av läkare väntas minska, när robotarna ställer säkrare diagnoser och utför komplicerade operationer utan att darra på handen. Då kan sjuksköterskor äntligen segla upp som de omvårdnadsspecialister de är. Liksom sjukgymnaster, kiropraktorer och napratater.

Allt fler sjukdomar skylls på den förhatliga stressen. SVT:s Vetenskapens värld hade exempelvis ett inslag i vintras där forskare visade att cancertumörer växer mycket snabbare om den sjuke är stressad.

Här finns affärsmöjligheter för dig som vill starta eget inom vård och omsorg samt stresshantering.

Som en sidotrend kommer den allt mer utbredda vanan från kvinnliga konsumenter att låta proffsen göra sådant som man förr skötte själv: Ansa ögonbryn, måla naglar och ta bort oönskad hårväxt. Kort sagt utgör hela skönhetsindustrin en enda stor palett av affärsmöjligheter som näppeligen kommer att digitaliseras i första taget.

Övergångslösningar


Varken digitaliseringen eller robotiseringen sker över en natt. Faktum är att en förutspådd teknikutveckling ofta tar längre tid än man hade trott. När Concorden kom på 70-talet och man kunde flyga mellan Europa och USA på under fyra timmar, trodde många att flygtiderna generellt skulle krympa. Men i dag tar det 2,5 timmar att flyga mellan Stockholm och Paris, samma som för 50 år sedan.

Så vad gör man under tiden som man väntar på teknisk, juridisk och ekonomi infrastruktur? Man hittar på övergångslösningar – ännu en affärsidé att spinna på.

Ett exempel är Netflix, en idé som grundaren Reed Hastings lär ha kommit på redan 1997. Men då saknades tekniken för att streama filmer. Så under tiden skapade han en prenumerationstjänst för dvd-filmer, som med regelbundna intervaller ramlade ner i folks fysiska brevlåda.

När tekniken väl var på plats hade han en trogen kundstock som lätt kunde lotsas in i ett nytt sätt att film och som redan var van att betala.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.