AffärerVad kommer styra näringsliv i allmänhet och småföretagare i synnerhet de närmaste åren? Här  är några starka trender som kommer prägla den närmaste framtidens företagande. 

Teknik och digitalisering

Den robotiserings- och digitaliseringsvåg som hela samhället just nu står inför sägs ta bort hälften av alla jobb fram till 2055. Men någon måste utföra digitaliseringen, utveckla robotarna, tala om hur internet ska byggas in i sakerna och hur de ska kopplas samman. Någon måste föreslå lösningarna, lära upp användarna och laga allt som går fel.

Här finns stora möjligheter för alla med tekniskt kunnande, men också för kommunikatörer som behövs som länk mellan tekniker och användare.

Inom kort kommer en rad traditionella företeelser att digitaliseras. Ta bara en sån sak som dödsannonser, som behöver få ny utformning.

Utveckling av appar – eller vad nu appar kommer att ersättas med – för att skapa tjänster on demand är ett exempel på företagande som kan ha framtiden för sig. När allt färre människor är anställda utan erbjuder exempelvis hushållstjänster i egen regi (egenanställda utan att egentligen vara företagare) måste uppdragstagare och uppdragsgivare hitta varandra.

Nöjda kunder

Kunden är kung och framtidens kunder ställer allt högre krav på individuellt bemötande. Samtidigt gör teknikutvecklingen det lättare att anpassa produkterna. När en apotekskund kan få ett läkemedel direkt designat för just honom/henne, kommer hen att kräva samma personanpassade produkter även i klädbutiken, på restaurangen, vid glasskiosken.

Din affärsidé kan bli att hjälpa andra företag att få nöjda kunder. Företag som ägnar sig åt exempelvis mystery shopping (när man låter anonyma ”kunder” testa olika kundserviceprocesser), kundundersökningar eller som erbjuder specialiserade säljare har en framtid. Även en företeelse som receptionist har blivit mer efterfrågad på senare tid. Typisk tjänst som många företag outsourcar.

Kundtjänsten dit folk ringer däremot, tycks vara på väg ut för att ersättas av – just det, robotar.

Mat, mat, mat

Konsumenters intresse för mat verkar omättligt. Och då menas inte mängden utan kvaliteten. I och med att världen utanför Sverige tycks allt mer orolig, har politikerna här hemma vaknat och utfärdat en ny livsmedelsstrategi. Tanken är att Sverige måste ta tillbaka en större del av sin egen livsmedelsproduktion och minska beroendet av import från andra länder.

Samtidigt efterfrågar konsumenterna mer ekologiskt och närproducerat. De trendigaste kockarna odlar sina egna kryddor, plockar äpplena i grannens trädgård, och skickar ut sin mamma att skjuta älgen till grytan.

En av årets stora mediala succéer är TV4:s ”Mandelmanns gård”, om ett medelålders par som föder upp djur, tillverkar ost och odlar grönsaker och frukt i mängder, som tycks räcka till halva Skånes befolkning.

Detta är goda nyheter för dig som tycker om djur och vill sätta fingrarna i jorden. Till och med mjölkbönderna ser en vändning i sin ekonomi.

Ta hand om varandra

Sverige har en lång tradition av att sätta sina gamla ”på undantag”, som det hette förr. Med en ekonomi som kräver att alla arbetar och tjänar in skattepengar är det fortfarande många som inte personligen kan ta hand om sina gamla, men man gör allt för att se till att de blir väl omhändertagna. Mellangenerationen ställer krav på förskolan likväl som på äldreboendet och vill ha olika inriktningar att välja på.

En annan trend är att behovet av läkare väntas minska, när robotarna ställer säkrare diagnoser och utför komplicerade operationer utan att darra på handen. Då kan sjuksköterskor äntligen segla upp som de omvårdnadsspecialister de är. Liksom sjukgymnaster, kiropraktorer och napratater.

Allt fler sjukdomar skylls på den förhatliga stressen. SVT:s Vetenskapens värld hade exempelvis ett inslag i vintras där forskare visade att cancertumörer växer mycket snabbare om den sjuke är stressad.

Här finns affärsmöjligheter för dig som vill starta eget inom vård och omsorg samt stresshantering.

Som en sidotrend kommer den allt mer utbredda vanan från kvinnliga konsumenter att låta proffsen göra sådant som man förr skötte själv: Ansa ögonbryn, måla naglar och ta bort oönskad hårväxt. Kort sagt utgör hela skönhetsindustrin en enda stor palett av affärsmöjligheter som näppeligen kommer att digitaliseras i första taget.

Övergångslösningar

Varken digitaliseringen eller robotiseringen sker över en natt. Faktum är att en förutspådd teknikutveckling ofta tar längre tid än man hade trott. När Concorden kom på 70-talet och man kunde flyga mellan Europa och USA på under fyra timmar, trodde många att flygtiderna generellt skulle krympa. Men i dag tar det 2,5 timmar att flyga mellan Stockholm och Paris, samma som för 50 år sedan.

Så vad gör man under tiden som man väntar på teknisk, juridisk och ekonomi infrastruktur? Man hittar på övergångslösningar – ännu en affärsidé att spinna på.

Ett exempel är Netflix, en idé som grundaren Reed Hastings lär ha kommit på redan 1997. Men då saknades tekniken för att streama filmer. Så under tiden skapade han en prenumerationstjänst för dvd-filmer, som med regelbundna intervaller ramlade ner i folks fysiska brevlåda.

När tekniken väl var på plats hade han en trogen kundstock som lätt kunde lotsas in i ett nytt sätt att film och som redan var van att betala.