<![CDATA[]]>

Richard Bransons bästa råd till småföretagare

Camilla Björkman

Publicerades: 17 mars, 2010

När superentreprenören ger sina bästa tips till småföretagare handlar de om att våga ta risker och blicka framåt. ”Jag ser inte ett bakslag som en dålig erfarenhet, utan som något jag kan lära mig av”, skriver Branson. Läs fler av hans råd till småföretagare här.

Richard Branson, en av världens mest kända entreprenörer och grundare av Virgin Group, har också varit småföretagare. Och när han i tidningen Chef ger sina bästa framgångstips är många av dem till dig som driver eget. Här är hans fyra bästa råd till dig som småföretagare:

1. Det är omöjligt att driva företag utan att ta risker.
Branson menar att Virgin inte skulle vara vad det är idag om de inte hade tagit risker längs vägen. ”Du måste verkligen tro på det du gör. Om du går in i ett projekt med förväntningen att det ska misslyckas, så kommer det också att göra det nio gånger av tio”, skriver han i Chef och levererar sitt favorituttryck: ”Den modige lever inte för alltid – men den försiktige lever inte alls!” Samtidigt menar han att han i förväg alltid försöker räkna ut allt som kan gå fel och försöker täcka upp för eventuella brister i systemet.

2. Som entreprenör finns det inga misslyckanden
Ge inte bara upp när något går fel, utan agera snabbt! ”När jag tittar tillbaka på Virgins historia, har vår förmåga att snabbt anpassa oss till förändringar dämpat effekten av motgångarna”, skriver Branson och menar att du måste vara snabb med att acceptera att en satsning inte går så bra och antingen ändra riktning eller lägga ner verksamheten.

3. Fortsätt framåt – ångra inget!
Människor lägger så mycket tid på att fundera på sina misstag i stället för att lägga sin energi på nya projekt. ”Jag ser inte ett bakslag som en dålig erfarenhet, utan som något jag kan lära mig av”, skriver Branson.

4. Använd dig själv som marknadsföring
”Du måste ge dig ut och använda dig själv i marknadsföringen. Var lite löjlig. Annars kommer du inte att överleva” – det rådet fick Branson själv som nystartad flygplansentreprenör utan stor budget för marknadsföring. Ett annat råd han själv fick var: ”Se till att ditt namn syns på tidningarnas förstasidor och inte i annonserna.”