AffärerTrots rekordvärmen som normalt gör svenskarna mindre shoppingsugna, ser handlarna positivt på försäljningen i sin egna butik i juli. Däremot är de mer pessimistiska till branschen som helhet.

Det är Svensk Handel som har gjort en undersökning bland Sveriges handlare, och mätt hur de ser på juli månads försäljning. Resultatet är både positivt och negativt.

Handlarnas tilltro till sin egen försäljning jämfört med detaljhandeln som helhet, stiger med 11 enheter och landar på 21.

Däremot har de mindre tilltro till sina kollegor. Undersökningen visar att handlarna tror mindre på detaljhandeln som helhet jämfört med mätningen i juni. Framtidsindikatorn minskar med 8 enheter och landar på 19.

- En viss försiktighet och något avvaktande inställning till handelsutvecklingen kan märkas hos handlarna i juli. Det kan förklaras med Riksbankens aviserade räntehöjningar och ovissheten inför valutgången i höst, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Däremot tror han inte längre att det varma vädret påverkar försäljningen.

- Efter en rekordvarm inledning av sommaren blir människor efter ett tag trötta på värmen. Det tapp man initialt hade har nu hämtats hem, då köplusten åter infinner sig och man söker sig från badstränderna till butiker, varuhus eller köpcentra, säger Dag Klackenberg.

Överlag ser handlarna positivt på framtiden och tror att försäljningen både i den egna butiken och i detaljhandeln i stort kommer att öka under det kommande kvartalet. Mest positiva är dagligvaruhandlarna, eftersom semesterfirare gärna spenderar lite extra pengar på mat under semestern.