<![CDATA[]]>

Ola Lauritzson öppnar Driva Eget-dagen

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 10 september, 2013

Först ut på Driva Eget-dagen är Ola Lauritzson – serieentreprenören som startat åtta bolag och skrivit 17 böcker.
För honom började framgångarna med ett stort problem.

600 personer sitter i publiken när Driva Egets Anders Andersson och Camilla Björkman river igång Driva Eget-dagen tillsammans med DN vid 13-tiden.

En rad talare står på tur att gå på scenen och Ola Lauritzson är den första.
– Jag har varit här många gånger, men aldrig stått på scenen, inleder han.

Hans tema är passionerat entreprenörskap och vad som leder till framgång. Är det en slump?
– Alla aspekter spelar in. Tur och timing är också viktiga element, säger Ola.

För honom började framgången med ett problem. Hans första aktiebolag, som grundades 1998, var inom internet- och finansvärlden. Men när internetboomen slog till upptäckte han inte bara hur dåligt företaget gick utan även hur dålig hälsa han hade.

– Den var nedkörd i botten. Jag hade gått upp i vikt, var stressad, jag mådde inte bra. Jag var 27 år och kunde egentligen ingenting om hälsa – jag kom från finans- och internetsvängen.
Det var här han började läsa på. Så långt att han till slut tog kontakt med förlag för att ge ut sin första bok – om GI.

Förlaget hade inte pengar, inte ens för en releasefest och då tog han saken i egna händer – han skapade en egen fest hemma i lägenheten och bjöd in press och andra kontakter. Bollen var i rullning och boken blev den mest sålda fackboken.

Nu kommer Ola Lauritzson snart med sin 18:e bok – som tar greppet om 5:2-metoden.

Ola avslutade med en drös goda råd till alla entreprenörer på plats. Bland annat:

  • Var inte så hemlig. Dela med dig av dina idéer och ta vara på ditt nätverk.
  • Satsa på säljet.
  • Håll koll på likviditeten.
  • Var trevlig!

Att vara entreprenör är inte det lättaste, intygar en med stora framgångar:
– Entreprenörskap är ett manodepressivt liv. Ena sekunden får du in en mängd ordrar, en halvtimme senare är det ett helvete, någon kund kanske är missnöjd – för att en timma senare vänds allt till något positivt igen. Man blir en adrenalinjunkie helt enkelt.

LÄS OCKSÅ: