Ola Lauritzson öppnar Driva Eget-dagen
Driva eget-dagen är igång!

Ola Lauritzson öppnar Driva Eget-dagen

Först ut på Driva Eget-dagen är Ola Lauritzson – serieentreprenören som startat åtta bolag och skrivit 17 böcker.
För honom började framgångarna med ett stort problem.

600 personer sitter i publiken när Driva Egets Anders Andersson och Camilla Björkman river igång Driva Eget-dagen tillsammans med DN vid 13-tiden.

En rad talare står på tur att gå på scenen och Ola Lauritzson är den första.
– Jag har varit här många gånger, men aldrig stått på scenen, inleder han.

Hans tema är passionerat entreprenörskap och vad som leder till framgång. Är det en slump?
– Alla aspekter spelar in. Tur och timing är också viktiga element, säger Ola.

För honom började framgången med ett problem. Hans första aktiebolag, som grundades 1998, var inom internet- och finansvärlden. Men när internetboomen slog till upptäckte han inte bara hur dåligt företaget gick utan även hur dålig hälsa han hade.

– Den var nedkörd i botten. Jag hade gått upp i vikt, var stressad, jag mådde inte bra. Jag var 27 år och kunde egentligen ingenting om hälsa – jag kom från finans- och internetsvängen.
Det var här han började läsa på. Så långt att han till slut tog kontakt med förlag för att ge ut sin första bok – om GI.

Förlaget hade inte pengar, inte ens för en releasefest och då tog han saken i egna händer – han skapade en egen fest hemma i lägenheten och bjöd in press och andra kontakter. Bollen var i rullning och boken blev den mest sålda fackboken.

Nu kommer Ola Lauritzson snart med sin 18:e bok – som tar greppet om 5:2-metoden.

Ola avslutade med en drös goda råd till alla entreprenörer på plats. Bland annat:

  • Var inte så hemlig. Dela med dig av dina idéer och ta vara på ditt nätverk.
  • Satsa på säljet.
  • Håll koll på likviditeten.
  • Var trevlig!

Att vara entreprenör är inte det lättaste, intygar en med stora framgångar:
– Entreprenörskap är ett manodepressivt liv. Ena sekunden får du in en mängd ordrar, en halvtimme senare är det ett helvete, någon kund kanske är missnöjd – för att en timma senare vänds allt till något positivt igen. Man blir en adrenalinjunkie helt enkelt.

LÄS OCKSÅ:


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev