AffärerHan är serieentreprenören som fokuserar på hälsa – och gör samtidigt lysande affärer.
Ola Lauritzson gästar Driva Eget-dagen i september, men berättar redan nu hur hans entreprenörsresa startade.

När Ola Lauritzson var liten grabb var det han som organiserade grannskapet och pantade folks burkar. En första källa till pengar.

Det fortsatte med att sälja regnponchos från Kina i gymnasiet, till finansvärlden och internetrelaterad verksamhet – för att för åtta år sedan landa i kost, hälsa – och GI.
– I dag kan jag förena mitt genuina intresse för hälsa, med kommersiell verksamhet, berättar han.

På Driva Eget-dagen lovar han att gå djupare in på sin egen resa, om lärdomar, framgångar – och vikten av att ha passion i det du gör.
– För mig har det varit ett nyckelord. Passion och nyfikenhet. Och en annan framgångsfaktor, oavsett bransch, tror jag är förmågan att paketera, marknadsföra och sälja en produkt eller tjänst.

Hur gör du det på bästa sätt?
– Tydlighet är viktigt. Du måste ha ett tydligt erbjudande till konsument, oavsett om det gäller en tjänst eller produkt. Det låter självklart, men är avgörande. Likaså paketering – du ska kunna ge själ i din produkt eller tjänst. Här kommer din bakgrund och passion in. I mitt fall har jag en väldigt personlig koppling till det jag jobbar med – jag var själv överviktig och behövde gå ned i vikt med hjälp av rätt kost. Då får du en bakgrund, och ett djup.

Just nu ligger mycket av Ola Lauritzsons fokus på hans hyfsat nystartade Hälsa Invest – ett investmentbolag inom hälsa, med två av hans företag (Viktkoll och GI-boxen) som dotterbolag.
– Vad jag vill göra nu, och som jag de facto gör, är att diskutera med andra företagare om att investera i bolaget. Så det är mitt mål nu – att bygga upp en företagsgrupp inom hälsobranschen.
 

LÄS OCKSÅ:

ANMÄL DIG! Här anmäler du dig till Driva Eget-dagen.

TITTA! Hur såg det ut på Driva Eget-dagen i våras? Se bilder här och film här!