AffärerI går röstade EU-parlamentet fram nya EU-direktiv om offentlig upphandling. “Det är på tiden!” tycker många småföretagare. Jaana Kotilainen på Pi-Sa Städ är bara en av många företagare som har tvingats ge upp kampen om de offentliga uppdragen.

EU-parlamentet röstade i går fram nya EU-direktiv om offentlig upphandling. Enligt det nya upphandlingsdirektivet ska exempelvis större kontrakt kunna delas upp i mindre delkontrakt.

Det administrativa ska även förenklas för anbudsgivarna till ett mer standardiserat förfarande och minskat dokumentationskrav.

– Detta är sådant som bör kunna underlätta inte minst för små företag som vill delta i offentliga upphandlingar, säger Ulrica Dyrke, expert hos Företagarna.

Trots att svensk offentlig sektor köper varor och tjänster för mellan 500 och 600 miljarder kronor stängs småföretag ute från marknaden.

Jaana Kotilainen driver städföretaget Pi-Sa Städ med 30 anställda i Nacka. Under många år var hennes huvudaffärsidé att städa skolor. Men nu klarar hon inte längre att delta i upphandlingarna.
– Jag är ledsen för det men ledsnast är nog skolbarnen som avstår från att gå på toaletterna eftersom de är så dåligt städade, säger hon.

Det var skall-kraven, alltså ett obligatoriskt krav som måste vara uppfyllt för att man ska prövas och antas i en upphandling, som fick henne att ge upp. Efter att ha kämpat med blanketterna i många år rann bägaren över.
– Jag skrev på en offert om att städa en skola i min kommun. I förfrågan handlade ett av skall-kraven om att de ville ha minst tre referenser på liknande uppdrag.

Det lät lite luddigt så Jaana kollade upp vad upphandlaren menade.
– De ville ha referenser från tre lika stora skolor som den uppdraget gällde. Men inom mitt område finns inte fler skolor med den kvadratmeters ytan! Och då föll det.
Detta trots att Pi-Sa Städ uppfyllde övriga krav om bland annat miljöpolicy.

Nu har Jaana Kotilainen inte deltagit i någon offentlig upphandling på två år. I stället satsar hon på hemstädning, där trygghet, säkerhet och kunskap om städning fortfarande räknas.

De nya EU-reglerna beräknas träda i kraft under våren 2016.

Bra råd till dig som lägger anbud

  • Förbered dig genom att läsa på, kontakta den upphandlande myndigheten och ta reda på så mycket som möjligt. Ta hjälp av de vägledningar som finns, till exempel upphandlingsstod.se.
  • Läs igenom förfrågningsunderlaget noga innan du börjar svara.
  • Tänk på att du kan samarbeta med andra företag om en upphandling. Här har Konkurrensverket en vägledning på kkv.se.
  • Missa inte deadline. Alla handlingar måste komma in i tid.
  • Om du anser att upphandlingen inte har gått rätt till kan du överklaga, normalt inom 10 dagar. 7 procent av alla offentliga upphandlingar överklagas, cirka 30 procent av dem får rätt.

LÄS MER!

  • I nr 8/2013 av Driva Eget skriver vi ännu mer om orättvisor kring offentliga upphandlingar. Du hittar numret HÄR och du kan prenumerera HÄR.
  • Här hittar du information om Driva Egets serie om orättvisor.

DISKUTERA! Är du också drabbad av orättvisor som företagare? Diskutera i vårt forum.