AffärerMånga företagare satsar nu på nätet i stället för på traditionell reklam. Det visar en ny undersökning.

I undersökningen, som är gjord av mjukvaruföretaget Episerver, har 60 marknadschefer på företag med 50-249 anställda intervjuats. Den visar att satsningar på traditionell reklam har fått stå tillbaka under lågkonjunkturen till förmån för investeringar i den egna webbplatsen.

Tre av fyra tillfrågade tänker investera i utveckling av företagets hemsida under det kommande året. Vart fjärde företag i undersökningen utveckla sin hemsida så att den kan hantera sociala medier som Facebook och Twitter. Bara två av tio ökar satsningarna på direktreklam och endast sju respektive fem procent ökar investeringarna i pr och annonser.

Resultatet var just det som Episever ville få fram, eftersom företaget säljer programlösningar för nätutveckling.

Undersökningen går på tvärs mot de experter som säger att man inte ska dra ned på marknadsföringen under en lågkonjunktur, utan försöka ha råd att satsa så att man kan ta marknadsandelar och vara start stark när konjunkturen vänder. Samtidigt är den en klar trend att marknadsföringen på nätet blir allt viktigare och att nätmarknadsföring är ett kostnadseffektivt alternativ.